תקליט שובב – שובבי ציון בהדפסה מחודשת

מאז שיצא התקליט היחיד של שלישיית שובבי ציון, בשנת 1971, הוא לא זכה להדפסה מחודשת בפורמט לו נועד במקור. שנים לאחר מכן יצאו השירים על גבי תקליטור, אך אספני תקליטים רבים השתוקקו להשיג עותק מקורי ואם נמצא כזה, ובמצב טוב, הוא נמכר במחיר גבוה שלא התאים לכל כיס

שובבי ציון תקליט
תקליט שובבי ציון בהדפסה מחודשת

כשהתקליט של שובבי ציון יצא, סוף סוף, מחדש בחברת הד ארצי ובאופן בו אפשר להניח אותו בהנאה על צלחת הפטיפון ולהתענג. אז מה היה מאחורי התקליט הזה? בשביל זה אנחנו כאן, כדי לספר לכם.

קודם כל, הסיפור החל מאמרגן אחד בשם מיקי פלד, שאהב לעשות חיבורים וביקש לחבר את הצמד של קובי רכט וקובי אשרת (הקוביות) עם הפוורש הראשון מלהקת כיף התקווה הטובה. הלא הוא חנן יובל. פלד הוסיף ואמר שאם הם יקימו שלישייה, הם יוכלו לחמם את הופעותיו של מייק בראנט בישראל, החל מדצמבר 1970. השלושה נענו לאתגר ויצאו לדרך. עבור חנן זה לא היה בתחילה זיווג משמיים. כי אחרי הכל, הוא כבר טעם הצלחה עם השלושרים והיסס לעשות את אותו מסלול שוב. בכל זאת, הוא הסכים והשם הגיע במהרה מרחוב חובבי ציון בתל אביב. שירים החלו להתגבש במהרה. הוויכוחים בין השלושה היו חזקים כמו הצלילים המוסיקליים.

השיר הראשון שיצא לרדיו משובבי ציון היה “איש גדול”, שכתב קובי רכט ונשמעים בו צלילי הגיטרה של יצחק קלפטר. בהמשך יחתום שיר זה את הצד הראשון בתקליט. שימו לב שבפזמון השני של השיר שר קובי רכט, בטעות, את המילה חסרת המשמעות שצח, במקום שכח. הוחלט אז להשאיר את הטעות כי שירתו של קובי נחשבה מוצלחת בטייק הזה. בתחילת 1970 יצא לרדיו שיר שני של השלושה, “איש מזג האוויר”, שבהמשך יחתום את התקליט. זה שיר שהגיע מהמחזה “קרחת”, בו שיחקו לפני כן רכט ואשרת. סיום השיר הזה בא בהשפעת היי ג’וד של הביטלס.

שימו לב גם לשיר “נגה”, אותו שר חנן יובל ברגש רב ולא סתם; כי את השיר כתבו מאיר אריאל ושלום חנוך (שכמו חנן, הגיעו מקיבוץ משמרות) על אחותו הגדולה. במרץ 1971 הגיע לרדיו השיר “ישראל ישראל (שיר חסידי)”, שבמקור שר צמד רעים ויפתח את התקליט של השובבים שלנו עם צליל הכרוז שהקליט עבורם דורי בן זאב. יצחק קלפטר ניגן גם פה בגיטרה החשמלית. חודש לאחר מכן יצא לרדיו “מה יוצא לי מזה” ובמאי 1971 יצא התקליט השלם, שהקלטותיו נערכו בשני אולפנים מובילים אז בתל אביב – ישראקול וקולינור. קובי אשרת לא היה מרוצה מהבאת אלברט פיאמנטה כמעבד השירים. לדעתו, זה גרם לחלק מהם להישמע אירופאיים מדי. משום מה שמו של קלפטר לא נמצא כנגן בעטיפת התקליט. הנגנים שכן מוזכרים בעטיפת התקליט הם אהרלה קמינסקי המתופף, יעקב נגר הקלידן והבסיסטים אלי מגן ושמוליק ארוך.

כשלוקחים את התקליט הזה ליד, דבר בולט מיד לעין הוא עיצוב העטיפה הפסיכדלי. שובבי ציון נראים במושבה הגרמנית, ליד יפו, מאחורי תיבת עץ גדולה, כשהצלם, בן לם, דאג לקחת את תמונתם ולהפכה לנגטיב.

במוסף הארץ נכתב בביקורת על התקליט: “דבר ראשון הבולט לעין, העטיפה: מקורית, מסוגננת יפה להפליא, ברמה בינלאומית (מדוע לא מוזכר שם הגרפיקאי?). שובבי ציון היא שלישיית זמר חדשה ומצליחה מאד. השלושה – קובי רכט, קובי אשרת וחנן יובל – צעירים, רעננים וההרמוניה הקולית שלהם נשמעת נפלא. הם עבדו הרבה וקשה והתוצאה משתקפת בתקליט המצוין. בתקליט כל להיטי השלישייה: ישראל ישראל, מה יוצא לי מזה, להיות אתה, איש גדול, נגה ואחרים. מרבית הפזמונים פרי עיטם של השלושה והם כמסתבר מוסיקליים להפליא. ראוי לציין את תרומתו החשובה של המנצח והמעבד, אלברט פיאמנטה, לאיכות המעולה. מומלץ”.

כתב עיתון להיטון (זוכרים את העיתון הזה?) שיבח את התקליט והוסיף כי רוב השירים בו כבר מושמעים היטב ברדיו. לעומתם, מבקר התרבות של עיתון דבר, זאב רב נוף, לא התלהב מהתוצאה המוקלטת: “הם רוצים להשיג יותר מדי בתחומים רבים מדי, ולכן הם מתפזרים. הם רוצים להיות יוצרים של בלדות, פופ, ביט ורוק. הם רוצים להיות ישראליים (הם שרים עברית, תודה לאל) והם רוצים להיות, לפחות בצליל, בין לאומיים. הביצוע שלהם טוב אך לא טוב מאד. הרעיונות שלהם טובים אך לא מקוריים מאד. הם מצטלצלים נלהבים מאד וצמאים מאד להצלחה. נעים לשמוע אותם, אך כל זה איכשהו חולף לידך. דבר אינו משאיר בך רושם שחורג משמיעה רגעית של התקליט. אך משום שהשלושה נראים מוכשרים ושאפתנים, יש להניח שהם עדיין מחפשים את דרכם. נחיה ונראה”.

למרות שהתקליט הניב להיטים ושובבי ציון סומנו כהבטחה גדולה, באוקטובר 1971 כבר התפרק העסק. היו בעיקר ויכוחים בין קובי רכט וחנן יובל. הראשון מהשניים רצה להופיע פחות בעוד השני דחק להוסיף עוד ועוד הופעות. שני הקובים המשיכו הלאה כצמד וחנן המשיך בדרכו והוציא תקליטים כאמן סולו. עם השנים התאחדו, כמה פעמים, שלושת שובבי ציון וריגשו את הקהל שזכר את השירים ההם. מאז, שובבי ציון הם נכס חשוב לפסקול הישראלי והתקליט שלהם הוא אחד ויחיד – מוסיקלית וגם עובדתית.

תקליט שובב אמיתי – שובבי ציון בהדפסה מחודשת | תוכן עניינים

תקליטים ישראלים

השארת תגובה