תקליטי מונו – מדוע זה כדאי לנו?
אז מה זה בכלל מונו? מה עדיף – תקליט מונו? או תקליט סטריאו? מתי הפסיקו לעשות תקליטי מונו? יש אמנים שעדיין מקליטים תקליטי מונו? איפה אפשר להשיג תקליטי מונו? מדריך למתקדמים
מה זה בכלל מונו?
כשמדברים על תקליטי מונו, מדובר בתקליטים בהם נשמעים הצלילים אותו הדבר בשני רמקולים, להיפך מתקליטי הסטריאו שבהם הצלילים בדרך כלל שונים בין הרמקולים למעשה, אנשים החלו להבין שהם מקשיבים לתקליטי מונו רק כשתקליטי הסטריאו נכנסו לשוק והראו את ההבדלים בין שני הפורמטים.
מה עדיף – תקליט מונו? או תקליט סטריאו?
ובכן, זה תלוי. עד שנת 1968 היה שוק תקליטי המונו השוק המוביל. לכן, תקליטי רוק ופופ רבים נעשו קודם כל לשוק זה. “אם לא הקשבתם לסרג’נט פפר במונו – אז אתם לא מכירים את התקליט האמיתי”, אמר ג’ורג’ האריסון. הוא ידע מה הוא מדבר; תהליך עריכת מיקס לתקליט מונו ארך הרבה יותר זמן מעריכת מיקס לתקליט סטריאו, שהיה מלאכה זניחה שנעשתה בחופזה בשביל לספק את שוק תקליטי הסטריאו הקטן בהרבה.
יש תקליטי רוק שנשמעים הרבה יותר ממוקד וברור בפורמט המונו שלהם. תקליטי הביטלס הם דוגמה נהדרת לכך. רבים מכירים את מיקס הסטריאו של תקליטי הלהקה, אך הקשבה לתקליטי המונו שלו יחשוף אתכם לחוויה חדשה לגמרי, כולל צלילים ועריכות שונים לגמרי. זה ממש לגלות את היצירות מחדש.
מתי הפסיקו לעשות תקליטי מונו?
השנה המשמעותית האחרונה של תקליטי מונו הייתה 1968. עד אז שווקו תקליטים לקהל הרחב גם במונו וגם בסטריאו. אבל שימו לב, אי אפשר היה לנגן תקליט סטריאופוני במערכת שמע של תקליטי מונו. תוצאה של השמעה שכזו היא הריסת התקליט.
חברות התקליטים לא אהבו את הנהלת החשבונות הכרוכה במכירת שני סוגי תקליטים. חנויות תקליטים לא אהבו להצטייד בשני סוגים של תקליטים, כל אחד עם תג מחיר שונה. אף אחד לא אהב לדאוג אם תקליט מהסוג השגוי יגיע לפטיפון שלו. אז, עד 1968, כעשר שנים לאחר כניסת תקליטי הסטריאו לתמונה, שוק תקליטי המונו כמעט מת. רוב האנשים שקנו פטיפונים ומערכות שמע, רצו את האפשרות להשמיע תקליטי סטריאו. אז חברות התקליטים המציאו סוג של פשרה שניתן להשמיע תקליטים בפטיפונים לתקליטי מונו מבלי להרוס, אם כי אוהבי סטריאו אמיתיים טענו שזה מקטין את אפקט הסטריאו. אז נכנסה לשוק גם שיטת העברת מונו ל”כאילו” סטריאו. האמת? זה לא היה זה. הדבר נועד בשביל מטרה אחת בלבד; לחסוך כסף לחברות התקליטים.
מה היה תקליט המונו האחרון של הביטלס?
“האלבום הלבן” של הביטלס היה האחרון של הלהקה לצאת בפורמט מונו, כשהעותק הממוספר הראשון שלו נחטף על ידי ג’ון לנון. לאחר מכן הוא העניק את מארז התקליטים הזה במתנה לרינגו סטאר, שמכר זאת, שנים לאחר מכן, במחיר מרקיע שחקים.
נפילתו של המונו
רבים חשים שנפילת הרוק’נ’רול קרתה בשנת 1968. מבחינתם, תקליטי הסטריאו גרמו למוניטורים לבצע את החשיבה במקום האדם. אחרי הכל, מדוע תקליטי הרוק’נ’רול הישנים נשמעים כה חיים ובועטים במיקס המונו? כי יש בהם עוצמה שנשמעת היטב במערכות שמע במכוניות. שם נמצא הרוק’נ’רול – בנסיעה במכונית עם הרדיו דולק. תקליטי המונו עדיין הודפסו בשנת 1969, אך באופן מועט יחסית ועם כניסת העשור החדש, תקליטי הסטריאו ישבו בכס המלוכה.
האם תקליט המונו חווה תחייה בהמשך?
רבים גילו בהמשך את עוצמתו של צליל תקליט המונו והפיקו צלילים בהתאם לתקליטיהם. כמו כן, המפיק פיל ספקטור נודע בשיטת הקלטת “חומת הסאונד” שלו, כשבשנת 1977 הוא הוציא תקליט אוסף שלו בשם “בחזרה למונו”. אנשים גילו אז מחדש את חשיבות הפקתו של האיש הגאון, המוזר והמעורער הזה בתקליטי המונו הישנים.

אפשר בבקשה לקבל דוגמאות לשוני בין תקליט מונו לסטריאו?
- בתקליט המונו “ריבולבר”, של הביטלס, תגלו שסיום השיר GOT TO GET YOU INTO MY LIFE ארוך יותר בתקליט המונו.
- בתקליט SURREALISTIC PILLOW, של להקת ג’פרסון איירפליין, יש הדהוד רב בגרסת הסטריאו בעוד שבתקליט המונו הצליל יבש ועוצמתי.
- בתקליט סרג’נט פפר, של הביטלס, בשיר SHE`S LEAVING HOME מנוגן במהירותו הטבעית בתקליט המונו, בעוד שבתקליט הסטריאו שומעים בבירור שהמהירות הואטה בכוונה.
- התקליט “פט סאונדס”, של הביץ’ בויז, נרקח במונו בגלל שיוצרו, בריאן ווילסון, היה חירש באוזן אחת. גם כך הוא שמע רק במונו. רוצים את היצירה כפי שתוכננה במקור? גשו לתקליט הזה במונו.
ומה עם פינק פלויד במונו? יש?
בהחלט שיש. תקליט הבכורה של הלהקה, PIPER AT THE GATES OF DAWN, יצא במונו וגם בסטריאו. בואו נראה, לפי הדוגמה הבאה, מה עדיף בין השניים; ב-18 ביולי בשנת 1967, נערך סשן של פינק פלויד. חברי הלהקה לא היו באולפן אך המפיק שלהם, נורמן סמית’, עסק בעריכת מיקס סטריאו לשיר חשוב מאד.
בעוד שמאמצים רבים נעשו באולפן כדי לערוך את מיקס המונו לתקליט, מעט מאד זמן הושקע לעריכת מיקס הסטריאו, כשהשיר עליו נערכה עבודה ביום זה היה השיר הפותח, ASTRONOMY DOMINE.
מיקס הסטריאו נועד במקור לשוק האמריקני, כשחברי הלהקה ומנהליה לא טרחו אפילו להקשיב לו. לכן, זה מצחיק לחשוב שהיום רוב מעריצי הלהקה מכירים את התקליט הזה עם מיקס הסטריאו החפוז ולא עם מיקס המונו המושקע (שיצא מחדש, על גבי דיסק, באופן רשמי, לפני שנים והשנה יצא גם על גבי תקליט). בשיר ASTRONOMY DOMINE, כמו בשירים אחרים מהתקליט, חסרים צלילים במיקס הסטריאו (בגלל החופזה בתהליך) שנמצאים במלוא הדרם במיקס המונו.
יש אמנים שעדיין מקליטים תקליטי מונו?
בהחלט. אמנים רבים מחפשים את הצליל האותנטי של העבר ומבקשים להביא זאת בתקליטיהם החדשים. נביא לכם דוגמה אחת; כשניל יאנג ביקש להקליט את תקליטו, A LETTER HOME, בשנת 2014, הוא נכנס עם גיטרה לאולפן עתיק משנת 1947, שנרכש על ידי ג’ק ווייט (מהווייט סטרייפס). באולפן זה נהגו להקליט היישר מהמיקרופון עם חריטה לתקליט. הצליל שנוצר היה מחוספס וקסום בו זמנית. ככה זה עם ניל יאנג, תמיד הוא חייב להפתיע בתקליטיו.
איפה אפשר להשיג תקליטי מונו?
מי שמחפש את ההדפסות המקוריות של תקליטי המונו, ישקיע משקלים בודדים לתקליט ועד אלפים רבים לתקליט מונו אחר. הכל תלוי בביקוש ובערנותו של מוכר תקליטי היד שניה בעת שתימחר את התקליט שנפל לידו. כמו כן, חברות תקליטים רבות כיום מבינות את הצורך של רוכשי תקליטים בפורמט המנו ומייצרת אותם מחדש עם המוזיקה של אז, כשהיא מועברת לרוב מהסליל האנלוגי אל התקליט. תזכרו – הקשבה לתקליט במונו היא חוויה שונה מהקשבה לתקליט בסטריאו. לכן, אם אתם מכירים היטב ואוהבים תקליטים בסטריאו של אמן אהוב עליכם, מומלץ לחפשם גם בתקליטי מונו (עד שנת 1968, כאמור) כי אז תקבלו מסע חדש בארץ צלילים מקבילה.