תקליטי הקול הנשי משנות ה-80

יום האישה מגיע ואצלנו, בגיורא תקליטים, המוסיקה והקול הנשי חשובים ביותר. “זה עולם של גברים”, שר פעם ג’יימס בראון אך מיהר להוסיף – “אבל הוא היה כלום ללא אישה או ילדה”. כך גם בעולם המוסיקה והתקליטים. ברצוננו לקחת אתכם לשמונה תקליטים משנות השמונים, עם כמה מהקולות הנשיים הבולטים

הקול הנשי
"PRIVATE DANCER" של טינה טרנר ו "HOUNDS OF LOVE" של קייט בוש

טינה טרנר – PRIVATE DANCER

תקליט רוקנרול ספוג בנשמה

השנה היא 1984 וטינה בלי אייק, בעלה לשעבר האלים, ועם קאמבק עוצמתי. טינה ברחה מאייק המתעלל כשרק השם הבימתי שהעניק לה נותר עליה. בלי כסף בגלל חובות, היא נאלצה להופיע במועדוני קברט כדי לפרנס את עצמה ואת ילדיה. זה היה כאשר חברים מעולם הרוק שחלקו פעם את אותן במות איתה ועדיין הופיעו באצטדיונים ובאולמות ענק, כמו הרולינג סטונס, רוד סטיוארט ודיוויד בואי, גילו אותה מופיעה מולם כך. אז היא קיבלה הזדמנות שניה והיא לא איכזבה.

טרנר השליכה את עצמה לתוך השירים, קולה צורם אך חזק, פיזי וחושני בצורה מופלאה. היא קיבלה קצת עזרה בתעשיה (כולל שיר הנושא מאת מארק נופפלר מדייר סטרייטס), אך כשטינה שרה – זה בא ישר מהקישקעס. זה תקליט רוק’נ’רול ספוג בנשמה. טרנר שרה פה שתרקוד לך ריקוד פרטי תמורת כסף? אבל מה שהיא עשתה זה לרקוד על הגופה החיה של אייק טרנר, שהשתמש רבות בידיו האלימות כלפיה, ולהוכיח אחת ולתמיד מי עם ידה פה על העליונה, כולל שלושה פרסי גראמי. טינה טרנר: “לא ראיתי אותו מאז הגירושים שלי. זה היה בבית המשפט. היום הוא בקליפורניה איפה שהוא. הוא עדיין שולח מברקים ומבקש כסף”. אייק טרנר מעולם לא הפגין את החרטה הנדרשת לשיקום בעיני הציבור, ולכן מעולם לא החזיר לעצמו את אור הזרקורים, עד מותו.

קייט בוש – HOUNDS OF LOVE

התקליט המצליח ביותר של בוש

תקליט זה, שיצא בשנת 1985, הוא המצליח ביותר של בוש מבחינה מסחרית ושיקף את צמיחתה המתמשכת כאמנית ומפיקה. צד אחד בו בא עם כותרת המשנה “כלבי אהבה”, ומכיל חמישה שירים לא קשורים ביניהם, כולל RUNNING UP THAT HILL שהפך לאחד הלהיטים הגדולים ביותר שלה בבריטניה, והציג מחדש את בוש בפני מאזינים אמריקאים, עם השמעות רבות בזמן יציאתו. הצד השני של התקליט נקרא “הגל התשיעי” ששאב את שמו משיריו של טניסון, “אידיליות המלך”, על שלטונו של המלך ארתור האגדי. צד זה הוא יצירת מוזיקה אחת רציפה עם מחזור שירים המתאר לילה של חלומות וסיוטים, ומסתיים בהתעוררות אסירת תודה.

חודש לפני צאת התקליט הציג מגזין המוזיקה הבריטי NME את בוש במאמר “איפה היא עכשיו?”. יומיים לאחר מכן שודר לראשונה הקליפ של RUNNING UP THAT HILL וכולם ידעו היכן היא נמצאת – רצה במעלה הגבעה ובמלודי מייקר נכתב בזמנו על התקליט: “לפי החשד, חלק גדול ממבקרי המוזיקה – אין ביכולתם להסביר את החמקמקות של קייט בוש. איך מישהו כל כך מקסים ומצחקק ולכאורה פשוט יכול להגיע לשיר מורכב ומיסטי כמו THE DREAMING, או מיני ובוטה כמו ב- THE BREATHING; או סוריאליסטי כמו בשיר ‘בבושקה’?
השאלה היא, האם היא 10 שנים לפני הזמן שלה, או 10 שנים מאחורי זה? אין לי ספק שהיוריתמיקס הושפעו ממנה. יש לה הרבה מן המשותף לאופרה כמו למוזיקת הפופ המקובלת. הפלוס הגדול ביותר של האלבום הוא, למעשה, השירה שלה: היא ציפצפה וצרחה את דרכה באלבומיה הקודמים והיו רגעים שבהם ההיסטריה השתלטה עליה. כאן היא למדה שאפשר לשלוט על הקול בלי לוותר על התשוקה”.

הקול הנשי 2
"LEARNING TO CRAWL" של הפריטנדרס ו "BEAUTY AND THE BEA" של הגו-גוס

הפריטנדרס – LEARNING TO CRAWL

היינד מנהיגת הלהקה ופרפורמרית

נכון, מעמידי הפנים זו להקה – אך הדמות החשובה הבלתי מעורערת בה היא הזמרת-גיטריסטית כריסי היינד.

היינד, ביחד עם המתופף המקורי של הלהקה, מרטין צ’יימברס, והמפיק כריס תומאס, שהפיק בעבר את הלהקה, לא רק שמרו על הצליל שפותח על ידי הלהקה המקורית אלא קבעו את התבנית להרכבים הרבים שיבואו אחר כך. כמובן, העובדה שהיא הצליחה לעשות את כל זה תוך התמודדות עם דרישות ההריון והאימהות המוקדמת גרמו להישג של היינד להיראות הירואי יותר. התקליט נפתח בסערה עם הלהיט MIDDLE OF THE ROAD. היינד: “המשמעת האישית שלי הייתה לנסות תמיד להישאר באמצע, לא משנה מה אני עושה. אם אני קונה ז’קט והוא מגיע בשלוש מידות, אני רוצה מדיום. אתה צריך ללמוד איך להתאפק ולהתאפק עד שתגיע לסוף”.

השיר הבא, BACK ON THE CHAIN GANG, הצליח כאמור לפני כן אך הוא משתלב היטב גם בתקליט. השיר התבסס על מותו של האנימן-סקוט כשאיזכור “התמונה שלך” הוא דווקא על תמונה שהיינד מצאה בארנקה של ריי דייויס. עבורה, זה שיר אמוציונלי מאד.

בסך הכל, היינד יצאה מחוזקת עם תקליט זה, כמנהיגת להקה ופרפורמרית אך יעברו עוד שנתיים עד שייצא תקליט אולפן נוסף של הלהקה. בינתיים, היינד המשיכה להתבגר ללא העמדות פנים.

הגו-גוס – BEAUTY AND THE BEAT

התקליט נמכר כלחמניות טריות

להקת נשים זו מקליפורניה לקחה את הצליל של להקת בלונדי, עם הזמרת דבי הארי, והפכה אותו לשלה. עם זמרת הלהקה וכוכבת הפופ העתידית בכבודה ובעצמה, בלינדה קרלייל, הייתה הגו גוס אחת מלהקות הנשים המצליחות בכל הזמנים. החברות כתבו את השירים שלהן וגם ניגנו בכלים הנגינה. תקליט הבכורה הזה שלהן, משנת 1981, נמכר כלחמניות טריות. הרדיו, בינתיים, טחן את גרסתן לשיר OUR LIPS ARE SEALED, שנכתב על ידי גיטריסטית הלהקה, ג’יין ווילדין, עם הזמר טרי הול. בהמשך הקליט הול את גרסתו.

גם הלהיט השני, WE GOT THE BEAT, תרם לאווירת הכיף שהושפרצה ממימי הג’קוזי עם חברות הלהקה במגבות גוף, מגבות ראש ומסיכות פנים, בעוד שבעטיפה האחורית, הן יושבות באמבטיה מוקצפת כשאחת מוזגת שמפניה, השניה אוכלת שוקולדים, השלישית משוחחת בטלפון ושאר מנעמי החיים. אמנם זה היה רחוק מהשורשים המחוספסים של הלהקה ומבקרים רבים פירשו את התמונות כהוכחה לכך שהגו גוס איבדו כל אמינות של פאנק. אבל בנות רוצות גם לכייף והתקליט הזה בא לעשות בדיוק כך.

הקול הנשי 3
"DIAMOND LIFE" של שאדיי ו "TRACEY CHAPMAN" של טרייסי צ'אפמן

שאדיי – DIAMOND LIFE

מפגש של ג'אז-חלקלק עם מוסיקת נשמה

הנה תקליט הבכורה של הדוגמנית לשעבר וזמרת הליווי שהפכה לזמרת בקדמת הבמה, שאדיי אדו. למען ההגינות, שאדיי הייתה בעצם להקה שנקראה על שמה והתקליט נפתח באחת ממנגינות הסקסופון החלקלקות והמענגות ההן. SMOOTH OPERATOR הוא שיר שהתנגן לא הרף ברדיו הישראלי ולכן התקליט נמכר היטב לחובבי המוסיקה הקלילה יותר. אפשר להגיד שיש פה מפגש של ג’אז-חלקלק עם מוסיקת נשמה. שאדיי הפליאה לשיר, להפגין נוכחות בקליפים ולהביא להיט ברור נוסף מהתקליט, YOUR LOVE IS KING.

בניגוד לדוראן דוראן, שפנדאו בלט, מועדון תרבות ושאר מובילי מצעד בריטיים, שאדיי התרחקה מהעמסת יתר של סינטיסייזרים, בגדים נוצצים וסרטונים מפוארים. במקום זאת, היא ייצגה מגניבות אלגנטית המבוססת על פשטות מוחלטת. קולה החלק והצרוד והנטייה שלה ללבוש שמלות קוקטייל שחורות שאבה היישר אל מועדוני הג’אז הגדולים בניו יורק של שנות השלושים והארבעים, בעוד שהעיבודים המופשטים של הלהקה שלה היו קשורים יותר לג’אז מאשר לרוק. אבל אל תטעו, ביום יום היא העדיפה ג’ינס צמודים וז’קט עור שחור. לכן, מדובר פה בתקליט שיוצר אווירת קוקטיילים ועם קול מיוחד שמזמין למזוג שמפניה מבעבעת בכוס גבוהה. החיים הגבוהים… חיי יהלום.

טרייסי צ'אפמן – TRACEY CHAPMAN

תקליט עם פרשנות חברתית ופוליטית

בשנת 1985 היא למדה לתואר במסצ’וסטס כשתלמיד חבר, בריאן קופלמן, שמע אותה מנגנת והביא אותה לידיעת אביו, מו”ל של מוסיקה. קופלמן האב הציע להחתים אותה, אך היא לא התייחסה אליו ברצינות. הוא היה רציני מאד והתלהב מהשיר “מדברים על מהפיכה”.

אבל התקליט הזה שלה כמעט ולא קרה. האיש שהיה אמור להפיק אותו נהרג בתאונת דרכים לפני תחילת ההקלטה וחברת התקליטים הביאה במקומו מפיק חסר ניסיון. הנושא העיקרי בתקליט היה פרשנות חברתית ופוליטית כששיר ראשון ממנו יצא עם FAST CAR, שעוסק באישה ענייה שמנסה לשבור את מעגל העוני. צ’אפמן הביאה שירים חסרי פשרות שנועדו לשקף תמונת מצב עגומה. עם הפקה עדינה ויעילה, ממוקדת ללא פשרות בגיטרה האקוסטית של צ’פמן, בקולה הבלוזי ובסיפוריה המעוצבים בקפידה על דמויות באמריקה העכשווית שמחפשות משמעות מול פיצול החברה. היישר משיר הפתיחה על הדיבורים על המהפיכה – “וזה נשמע כלחישה…”, כשזו הייתה הלחישה הרועמת ביותר שיש.

"THE LION AND THE COBRA" של שינייד אוקונור ו "WATERMARK" של אניה

שינייד אוקונור – THE LION AND THE COBRA

אחד מתקליטי הבכורה המרשימים

כבר מהעטיפה בה נראית הזמרת החדשה כשהיא צועקת ומגולחת ראש, ברור שיש פה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. עם שילוב בלתי מתפשר של מוזיקת עם אירית, הרפתקנות קולית, הפקה מודרנית ומילים הנשענות על היסטוריה קלאסית, סיפורי רפאים והתנ”ך – התקליט של שינייד אוקונור הפך במהרה לאחד מתקליטי הבכורה המרשימים מבציר 1987, עם הלהיט הבולט ממנו, “מנדינקה”.

מנדינקה הוא שבט מערב אפריקאי עם מסורות מוסיקליות עשירות ובשיר הזה, אוקונור מרגישה קרבה עם האנשים האלו, כשהיא שרה, “אני כן מכיר את מנדינקה”. הכל החל כשצפתה, שנים לפני כן בטלוויזיה, במיני-סדרה ושמה “שורשים”. “הייתי ילדה צעירה כשראיתי את זה, וזה ריגש אותי כל כך עמוק, שהייתה לי תגובה פנימית”, כתבה אוקונור בספר שלה. “הגעתי להזדהות רגשית עם התנועה לזכויות האזרח והעבדות, במיוחד לאור התיאוקרטיה בה חייתי והדיכוי בבית שלי”. אוקונור גם ניגנה בגיטרה בשיר הזה.

מוסיקאים לעתים קרובות יסתכלו אחורה על להיט הפריצה שלהם כברכה וקללה, ועבור אוקונור, הקללה הייתה אינטנסיבית. ההערצה הפתאומית ותשומת הלב החמירו את בעיות בריאות הנפש שלה. בעוד שאמנים רבים בשלב זה היו חושבים כיצד יוכלו ליצור את הלהיט הבא שלהם, אוקונור חשבה על איזו אמירה היא רוצה להשמיע וכיצד תוכל להשתמש בקולה המטלטל מלחישה ועד צרחה. עם התקליט הראשון הזה שלה, שמח הציבור הרחב לצרפה לשורת אמניות כמו קייט בוש ולורי אנדרסון – נשים שניפצו את גבולות מוזיקת הפופ.

אניה – WATERMARK

פסיפס שמיעתי מפואר

הנה התקליט השני של אניה, הזמרת שבאה מאירלנד. היא החלה את דרכה בלהקת CLANNAD והלכה לקריירת סולו בשנת 1986. שנתיים לאחר מכן יצא תקליט זה, הראשון שלה שיצא גם בארה”ב. בתחילה הוא יכול להישמע עדין מדי אבל בהמשך הוא מתגלה כיצירה אווירתית מיוחדת. אם בצד אחד יש עיבודים מאווררים, הרי שלפתע יש עשרות קולות (רק של אניה) המוכפלים ליצירת מקהלה מרשימה.

כך, הופך המסע בתקליט לפסיפס שמיעתי מפואר. המילים מדגישות את התחושה המגוונת של האלבום באמצעות שימוש בלטינית, גאלית ואנגלית. הנגיעות האתניות לאורך כל הדרך נוטות להעשיר מבלי לשלוט, כמו גם השימוש בכלי נגינה שונים מקלרינט ועד עוגב של כנסייה. התקליט הוא שטיח של צליל ודימויים שמומלץ לעלות עליו ולרחף עם אניה.

תקליטי הקול הנשי | תוכן עניינים

השארת תגובה