אחד התקליטים המכוננים יותר בעולם הרוק הקלאסי הוא “הצד האפל של הירח” של להקת פינק פלויד, שיצא במרץ 1973 ומאז נחשב לאבן דרך – כמו התקליט סרג’נט פפר של הביטלס או התקליט נוורמיינד של נירוונה. אז לכבוד הדפסתו המחודשת של הירח הזה, אנו שמחים להציג לכם 10 עובדות מעניינות אז בואו נצא לדרך, אל הצד האפל
עשר עובדות שאולי לא ידעתם על התקליט "הצד האפל של הירח"
זה התקליט הראשון של פינק פלויד שהכיל את בסיסט הלהקה, רוג’ר ווטרס, ככותב המילים היחיד שלו. אמנם הוא תרם מילים לשירי הלהקה עוד מתחילת דרכה אך רק פה הוא יצר קונספט שלם שיהפוך אותו, בהדרגה, למנהיג הלהקה (לפי דעתו). הוא רצה הפעם שהטקסטים יהיו ברורים וישירים יותר מכל מה שהלהקה כתבה קודם לכן. כך, לטענתו, יותר אנשים יזדהו עם זה. למרות שהדומיננטיות המילולית שלו בעצם נטעה את הזרעים לקרע המאסיבי שיתרחש בסופו של דבר בינו לבין שאר חברי הלהקה, היא למעשה התקבלה בברכה באותה תקופה. שאר חברי הלהקה הופקדו על הצד המוסיקלי.
שם התקליט כמעט לא היה זה שאנו מכירים. זאת כי בשנת 1972 הוציאה להקה בריטית בשם “מדיסין הד” תקליט בשם הזה וגרמה לבהלה בקרב פינק פלויד, שמיהרו לשנות את שם יצירתם ל-ECLIPSE. הם חזרו לרעיון המקורי לאחר שהבינו שהתקליט של מדיסין הד לא נמכר היטב ונשכח בהתאם.
יש להקות שמעדיפות להיכנס קודם לאולפן ההקלטות, להקליט שירים לתקליט ורק לאחר מכן לצאת עם זה להופעות. אצל פינק פלויד זה היה מצב הפוך. הם קודם כל הביאו את השירים לקהל, שיפצו פה ושם בהתאם לתגובות, וכשהגיעו לאולפן ההקלטות באבי רואד, הם היו ממש מוכנים להקלטה. היצירה הזו הוצגה על במה, בפעם הראשונה, כבר ב-20 בינואר 1972, בברייטון, ולמרות שהמופע נקטע בגלל תקלה טכנית – המשך הדרך היה בטוח יותר.
מבין כל השירים של התקליט, שנוגנו בהופעות ב-1972, היה זה הקטע ON THE RUN שהשתנה בצורה הכי קיצונית באולפן. זה היה במקור ג’אם בימתי שהגיטרה הייתה הכלי הראשי בו – אבל הוא קיבל מהפך אלקטרוני מאסיבי באולפן, הודות לסינטיסייזר אנלוגי נייד. השפעה מעניינת לאחר משירי התקליט הגיעה מלהקת בוקר טי והאם ג’יז, שלהיטיה הראשון היה GREEN ONIONS, אי שם בשנת 1962. זה יצר את הבסיס לשיר MONEY. דייויד גילמור סיפר: “הייתי מעריץ גדול של בוקר טי. היה לי את התקליט הראשון שלהם כשהייתי נער ובלהקה הקודמת שלי ביצעתי את GREEN ONIONS על הבמה. אז זה היה משהו שחשבתי שנוכל לשלב בצליל שלנו מבלי שאף אחד יבחין מאיפה באה ההשפעה. זה עבד”.
במהלך התקליט שומעים גם קולות של אנשים שמספרים על כל מיני דברים שמוסיפים לאווירת השיגעון הכללית. רוג’ר ווטרס דאג לשאול אנשים שהיו בסביבת אולפן ההקלטה ולקבל מהם תשובות שהוקלטו. פול מקרטני היה גם כן שם אך תשובותיו לא היו מעניינות מספיק, כי הוא ניסה להיות מצחיק. עדיין, מקרטני נמצא בתקליט של פינק פלויד כי שיר שכתב עם ג’ון לנון, TICKET TO RIDE של הביטלס, נמצא, בגרסה תזמורתית, ממש בשקט בסיום, כששוער האולפן, גרי אודריסקול (שהביא את השורות האלמותיות, “אין באמת צד אפל של הירח. למען האמת, הכל חשוך”) נשמע מדבר.
אחד השירים הבולטים בתקליט הוא US AND THEM, המוסיקה שלו נולדה כבר בשנת 1969. כשפינק פלויד הגיעו לרומא כדי ליצור מוסיקה לפסקול סרט של אנטוניוני, נקודת זבריצקי. הבמאי דחה את הלחן הזה, בטענה שזה מזכיר לו יותר מדי את הכנסייה, וחברי פינק פלויד השכילו לצרף את הרעיון לקונספט של התקליט הזה.
הלחן בקטע שחותם את הצד הראשון של התקליט, GREAT GIG IN THE SKY גרם לתביעה משפטית. הייתה זו זמרת ההקלטות, קלייר טורי, שהובאה לאולפן כדי לשיר. היא לא קיבלה תפקיד שירה מוגדר ונאמר לה שתאלתר. היא אילתרה בהצלחה רבה ובהמשך, כשראתה את התקליט בחנויות ואת המכירות הנאות מאד שלו – היא הבינה שתרומתה שווה יותר מהתשלום המועט שקיבלה עבור שירותיה. היא רצתה קרדיט כמלחינה ובהמשך ניגשה לתבוע וזכתה. הניצחון הבטיח לה כסף רב בחשבון הבנק.
אור נשבר לשבעה צבעים ובעיצוב עטיפת התקליט יש רק שישה. כי ככה זה אצל פינק פלויד, משהו חייב להיות שונה בתמונה. העיצוב הגיע מחברת היפנוסיס, שעיצבה בעבר עטיפות תקליטים רבות. מעצב הבית, סטורם ת’ורגרסון, הציע רעיונות אחרים אך כשחברי הלהקה קלטו את המנסרה – הם קבעו מיד שזה מתאים. דרך אגב, שמתם לב שיש משהו משונה בעיצוב?
התקליט היה כה מצליח, הן מוסיקלית והן עיצובית, שהוא היה הראשון של פינק פלויד שהצליח להתברג גבוה במצעד המכירות בארה”ב. מאז הפך התקליט לרב מכר היסטרי שנשאר במשך שנים במצעדי המכירות.
הכסף הרב שנכנס לקופת הלהקה מהתקליט איפשר לה גם להשקיע ממנו בהפקת הסרט “מונטי פייטון והגביע הקדוש” (כשגם לד זפלין השקיעה בו). “זה היה בזמן שמס ההכנסה הבריטי הגיע ל-90% ואולפני סרטים לא הסכימו להשקיע בנו. אז פנינו לכוכבי רוק לצורך השקעה בנו. אלטון ג’ון, פינק פלויד, לד זפלין, לכולם היה כסף, הם הכירו את העבודה שלנו”.
עכשיו נשאר רק לקחת את התקליט הזה לידיים – אם בהדפסה מקורית, או בהדפסה מחודשת שנעשתה עם השנים, או בהדפסה הכי חדשה שיצאה ממש לא מזמן – לעצום את העיניים ולתת להפקה המושלמת של פינק פלויד (ביחד עם אלן פארסונס) לשחק לכם שוב פעם במוח.
- לא ניתן להוסיף את "Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon" לסל הקניות - המוצר אזל מהמלאי.