תקליטים של הביטלס - "הביטלס בהוליווד בול"
במאי בשנת 1977 יצא בארה”ב אלבום חדש של הביטלס. בעצם לא אלבום חדש, כי הוא מכיל הקלטות מתקופת הביטלמאניה הישנה נושנה, כפי שנקלטו במיקרופונים בהוליווד בול בשנים 1964 ו-1965. יש פה בהקלטה ה-מ-ו-ן צרחות, אבל היי – זה הביטלס!
חברת התקליטים האמריקאית קפיטול, שהייתה אחראית על קטלוג הביטלס בארה”ב (ובגללה קיבלתם בארה”ב מהדודות תקליטי ביטלס שונות מאלו שיצאו באנגליה – עד בוא סרג’נט פפר) הקליטה את הביטלס פעמיים ב’הוליווד בול’ שבלוס אנג’לס. פעם אחת בשנת 1964 ופעם שניה בשנת 1965. המטרה בכל הזדמנות הקלטה זו הייתה להוציא תקליט בהופעה של הלהקה. שיהיה עוד משהו למכור למעריצות ולמעריצים.
אך ההקלטות לא יצאו נשארו לאסוף אבק במחסנים עד שצצו לפתע עם תקליט בשם “הביטלס בהוליווד בול”. הביטלס עצמם כבר מזמן לא פעלו יחד וחובבי המוסיקה של שנת 1977 כבר הפסיקו אז לצרוח בעוצמה שדמתה למנוע של מטוס סילון בעוצמה רבה.
בתקליט הזה יש שישה שירים משנת 1964 ושבעה מההופעה השנייה ב-1965. במקור תוכנן התקליט הזה לצאת לחנויות התקליטים ב-16 במאי 1977 אך חברת התקליטים מיהרה להקדים את הוצאתו כדי להילחם בתחנות הרדיו שהחלו להשמיע הקלטות בוטלג מההופעות האלה. השינוי הפתאומי בתאריך היציאה גרם לפגיעה במערכת השיווקית של החברה לקראת הוצאת התקליט. אנשי מפעל התקליטים של החברה היו בדיוק באמצע הכנת עותקים של התקליט “ספר החלומות” של ‘סטיב מילר בנד’. להפתעתם וחרדתם הבינו עובדי המפעל שעליהם להכין במקביל ומיד עותקים מהתקליט הזה של הביטלס.
במהרה הבינה החברה שלא תעמוד בזמן עם ייצור כל העותקים ופנתה בבקשה לחברת התקליטים “דקא” (שידועה בעיקר כחברה שדחתה את הביטלס בשנת 1962) שתעזור לה להשלים את החסר במפעליה.
התקליט הזה הצליח להגיע למקום השני במצעד האמריקאי כשהתקליט היחיד שחסם אותו מהגעה לפיסגה היה “שמועות” של פליטווד מאק. עיתון המוזיקה בילבורד פירסם ביקורת חיובית על התקליט וציין שזהו דוקומנט חשוב ואמיתי של הביטלס. צרחות הקהל היו, מבחינת כותב הביקורת, חלק חשוב מאד מהמוסיקה והאווירה אחרי הכל, כל 17,256 הכרטיסים להופעה של שנת 1964 נחטפו בפחות משלוש שעות.
ההקלטה של ההופעה הופקה על ידי אחד מקודקודי חברת קפיטול, וויל גילמור. טכנאי ההקלטה היה יו דייויס, עוזרו של מפיק הלהקה, ג’ורג’ מרטין, שנכח באולם באותו יום אך לא הורשה לסייע להקלטה כי לא היה חבר באיגוד המפיקים האמריקאי. כן, כך זה עבד. כל המוסיקה והאווירה הוקלטו עם מכשיר ובו שלושה ערוצים בלבד. השירה של ארבעת המופלאים הושמה בערוץ אחד. הגיטרות בערוץ השני והבס והתופים בערוץ השלישי. המיקרופונים של השירה קלטו גם את הצלילים שבקעו ממגברי הגיטרות.
גילמור המפיק התפלל שרעש הקהל לא יפריע לו בהקלטתו, אך תפילות לחוד ומציאות לחוד; הרעש הצווחני הבלתי פוסט והבלתי נסבל חדר בקלות להקלטה. המעריצות ניצחו והתעלפו.
ג’ורג’ מרטין וחברת אי.אם.איי הבריטית, בה היו חתומים הביטלס, לא היו נלהבים להוציא אז תקליט בהופעה של הלהקה. מרטין ציין כי הקלטה בהופעה שלהם לא תשתווה כלל למה שהוא השיג באולפן. וחברת התקליטים הייתה בטוחה שקהל רוכשי התקליטים לא ירצה לקנות תקליט בהופעה כשהשירים בין כה נמצאים באיכות טובה יותר בתקליטים הרגילים. חברת קפיטול הייתה שונה בדעתה כי ידעה שהקהל האמריקאי שונה מהקהל הבריטי מבחינת צריכת תקליטים ושתקליט כזה יהיה בשבילם מזכרת טובה מביקור הלהקה הסנסציוני שם.
חברי הביטלס אמרו בראיונות שתקליט כזה אולי טוב כמזכרת אישית אך לא לקהל הרחב. לבסוף היו אלו הביטלס עם ג’ורג’ מרטין שחסמו את הוצאת התקליט בתקופת הביטלמאניה. איכות ההקלטה הייתה הגורם העיקרי לכך מבחינתם. חברת קפיטול, שלא אהבה לבזבז משאבים לעשיית כסף, השתמשה בקטע מההקלטה הזו בתקליט דוקומנטרי שהוציאה בנובמבר 1964 בשם “הסיפור של הביטלס”.
ההקלטה הבאה בהוליווד בול נעשתה עם שתי הופעות, ב-29 וה-30 באוגוסט 1965. גילמור שוב הפיק גם הפעם וג’ורג’ מרטין לא היה נוכח. תקלות טכניות לא היו חסרות הפעם; הכבל שחיבר את המיקרופונים של פול מקרטני וג’ורג’ האריסון לקונסולת ההקלטה לא חובר כראוי במהלך שלושת השירים הראשונים. ברמקולים של האולם נשמעו קולותיהם אך בהקלטה נשמע רק קולו של ג’ון לנון. גם מגבר גיטרת הבס של מקרטני עשה צרות. עוזר הלהקה, מאל אוונס, נאלץ כמה פעמים לעלות לבמה בזמן ההופעה ולנסות לתקן את העניין. “אני חושב שיש לנו בעיה עם המגבר של פול”, אמר ג’ון לקהל, “אז אשרוק לכם קצת”. אז ג’ון באמת שרק ונבח, רינגו סיפק כמה הלמות תוף ורק לאחר מכן הייתה הלהקה מוכנה להמשיך במופע. חברת קפיטול לא היססה וערכה את מה שנראה לה סביר להוציא כתקליט לחג המולד של שנת 1966. גם הפעם המוצר לא יצא לחנויות התקליטים.
בשנת 1976 קיבלה חברת קפיטול חזקה מחודשת על קטלוג הלהקה ואחד הדברים הראשונים שחשבה היה להוציא תקליט בהופעה חיה עם הביטלס. נשיא החברה, בשקאר מנון, פנה לג’ורג’ מרטין בנסיון לשכנעו לקחת חלק בפרויקט. הפעם מרטין גילה עניין באווירה המחוספסת והמחשמלת שנגלתה לאוזניו מההקלטה.
הוא לקח את המאסטר עם שלושת הערוצים לאולפני “אייר” שבבעלותו בלונדון. שם הוא העביר את ההקלטה, ביחד עם הטכנאי ג’ף אמריק, למיקסר של 24 ערוצים לפני עריכת מיקס מחודש. בינואר 1977 הסתיימה העבודה של מרטין והמאסטר הערוך נשלח לחברת קפיטול. עיצוב העטיפה בא עם ציור מוקטן של המקום בו נערכה ההופעה, ביחד עם שני כרטיסים שאינם כרטיסים אמיתיים מאז כי אם עיצוב גרפי מחודש. זאת כי הכרטיסים המקוריים להופעות הלהקה בהוליווד בול נמכרו ללא ציורי פני הלהקה עליהם. העטיפה הפנימית נפתחת ובאה עם צילום הלהקה, בשחור לבן, בהופעה שם, כשממורביליה בצבע מפוזרת עליו.
פול מקרטני אמר בזמנו, על התקליט שיצא לחנויות: “לא הקשבתי לזה. ג’ף אמריק כל הזמן אומר לי שזה דווקא טוב. זה לא מעניין אותי. יש לי המון הקלטות כמו זו באוסף הפרטי שלי. אבל בטח שמעתי את ההופעה בהוליווד בול מתישהו, כי הרי אני אחד מאלו שעשו אותה”.