רגל פה רגל שם – על שני תקליטים של אריק איינשטיין באייטיז

בואו לגלות כיצד אריק איינשטיין פתח את שנות השמונים, עם שני תקליטים ראויים לציון. ובגלל שכל יציאה של תקליט עם אריק נחשבה אז לאירוע – אז הנה על שני אירועים

תקליטים של אריק איינשטיין
תקליטים של אריק איינשטיין באייטיז

תקליט של אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב - חמוש במשקפיים

את המסע שלנו עם אריק בתחילת האייטיז אנחנו מתחילים עם התקליט “חמוש במשקפיים”, שהוא יצירה משותפת שלו עם מיקי גבריאלוב. למה חמוש במשקפיים? ובכן, אריק סיפר שאם היה רוצה לראות משהו – הוא היה מתחמש במשקפיים ואם לא היה רוצה לראות – היה מסיר אותם. כלי עזר להביט עמו על העולם.

אריק גילה את מיקי כמלחין בשנת 1971. תשע שנים לאחר מכן כבר היה מיקי בעל שם בתחום. השניים הפרידו כוחות במחצית השנייה של הסבנטיז אך פגישה מקרית הובילה להסכמה לחזור וליצור ביחד. במשך כשבעה חודשים עבדו השניים על השירים. בעיני אריק זה נחשב לתהליך מהיר יחסית עבורו. תוך שבועיים הם כתבו חמישה שירים חדשים. הדבר הפתיע את שניהם.

אריק הציע למיקי תמלילים שכתבו חיים נחמן ביאליק, לאה גולדברג ונתן אלתרמן. כמו כן הוא הציע גם כמה שירים שהוא כתב. מיקי ניגש להדביק להם מנגינה מתאימה. “זו הפעם הראשונה שהלחנתי שיר של ביאליק”, סיפר לנו מיקי. “בכלל, זו הפעם הראשונה שאני עושה עיבודים סימפוניים למיתרים וכלי נשיפה לתקליט, אחריי שלמדתי קומפוזיציה אצל אגון קרטן המורה”.

אריק ביקש שהשיר “הכניסי תחת כנפך” יקבל לחן חדש כי הוא חש שהלחן שנעשה לו קודם לכן נשמע עממי מדי לטעמו. “זה היה לחן שנשמע מתאים יותר לשירה בציבור, מסביב למדורה”, הוא אמר. “אני ביקשתי לקבל עם זה שיר אינטימי יותר. שיר של אהבה וגעגועים”. מיקי הוסיף לנו: ” השירים הכניסיני תחת כנפך והיא יושבה לחלון הולחנו על פסנתר לעומת השירים האחרים שהלחנתי בגיטרה. את הקלטת הפסנתר לשיר ‘הכניסיני תחת כנפך’ הקלטנו לבד. יוני רכטר מנגן ואריק שר לו באוזן”.

מיקי, שלא הכיר את הלחן הקודם של שיר זה ושל “היא יושבה לחלון” ניגש לעבוד עליהם עם ראש נקי. ולמרות שבתקליט “חמוש במשקפיים” יש גם שלושה לחנים של שלום חנוך ואחד של יוני רכטר (שניים שעבדו עם אריק בעבר) – התקליט הוגש כיצירה משותפת של אריק ומיקי. לכן גם שמם מופיע בעטיפה בגודל שווה.

אם כבר הזכרנו את רכטר, הרי שהשיר “ילדי ההפקר”, שמופיע בצד הראשון של התקליט, לא הוכן במיוחד לתקליט זה. יוני הלחין אותו עוד לפני כן להצגה “אגדה בחולות” של בלט ענבל. השיר “עצים”, בלחן של שלום חנוך, כבר קיבל שורשים לפני כן כשבוצע בהופעות הקאמבק המשותפת של אריק ושלום ואף יצא בתקליט הכפול מהסיבוב ההוא. אריק סיפר שלדעתו הגירסה המוקלטת החיה של “עצים” הייתה מפוספסת כי העיבוד היה כבד ואיכות ההקלטה לא משביעת רצון. לכן הוא ביקש להציל את השיר עם הקלטתו מחדש, כשמיקי כותב לו עיבוד מתוזמר.

שיר נוסף בלחן של שלום, “תל אביב, גדות הירקון, 1950”, הוקלט לפני כן רק כתקליטון שדרים (כך היו מביאים, בתקופה ההיא, שירים חדשים לשדרני הרדיו – עם תקליט מיוחד שנועד לשידור בלבד). אריק ושלום ראו שאינו מתאים להופעתם המשותפת ובחרו שלא לבצעו על הבמה. אריק ראה שהשיר מתאים לאווירה של תקליטו החדש וניגש לעשותו שוב.

השיר המוכר משלושת שיריו של שלום בתקליט זה הוא “סן פרנסיסקו על המים”. אריק כתב את המילים בעת ששהה שם בטיול פרטי, בשנת 1977. כשחזר לעיר האמריקאית הזו שוב בהמשך, הוא השלים את הכתיבה.

על שיר הנושא של התקליט סיפר לנו מיקי: ” השיר הוקלט פעמיים. בפעם הראשונה לא יצא טוב. בגירסה השניה, שאתם מכירים, הוספתי תיזמור של כלי קשת ועץ. ואם כבר הזכרתי תיזמור, זו גם פעם ראשונה שאני מתזמר לכלי נשיפה ממתכת בשיר ‘תוף בודד’…”

סיבוב ההופעות שנלווה לתקליט “חמוש במשקפיים” היה ההזדמנות האחרונה לראות את אריק איינשטיין מופיע על הבמה.

תקליט של אריק איינשטיין ויצחק קלפטר - יושב על הגדר

אנו עוברים לשנת 1982, או ליתר דיוק לספטמבר בשנת 1982. אז יצא התקליט “יושב על הגדר” – תקליט שלם ראשון משותף עם יצחק קלפטר, כשהשניים מחייכים בצילום העטיפה הקדמית ואיתם אנשי כתר המזרח. זו הייתה מתנה מושלמת לחג אבל כשיצא התקליט, אריק כבר פחות חייך ונאלץ לנוח בביתו, מתחיל להחלים מתאונת דרכים קשה שעבר – פיזית ונפשית.

אריק ויצחק החלו לעבוד ביחד בשנת 1971, כשיצחק היה הגיטריסט בלהקה שאריק הגה את שמה – הפלטינה. השניים התקרבו והחלו לעבוד פה ושם על שירים, אם כי לא לתקליט שלם. הפעם הם השקיעו תשעה חודשי הכנה לפרויקט המשותף. יום יום הם ישבו יחד והעלו רעיונות. מבשלים תקליט על פתיליה.

קצת לפני כן החליט יצחק כי די לו לכתוב שירים לאמנים אחרים. הוא פיזר משיריו ליעל לוי, אושיק לוי, הכבש השישה עשר, אריק סיני, גלי עטרי, דייויד ברוזה ואת השיר “טירוף במה”, שהצליח בביצועו של אריק, הוא בכלל תיכנן לתת בהתחלה לזמרת נירה גל. היה זה אריק שהתקשר ליצחק יום אחד ואמר, “בוא נעשה תקליט”. יצחק קפץ על המציאה ויצא מרוצה בגלל התנאים שלדבריו היו שמיימיים.

אבל אז הגיעה התאונה הלילית. זה היה בשעת לילה מאוחרת. אריק וזוגתו, סימה, יצאו מבילוי במועדון שבלול בדיזנגוף. הם באו לחגוג שם את סיום הופעות הקיץ של שלום חנוך (עם חתונה לבנה) וכשנסעו בחזרה לביתם – הם ישבו מאחור במכונית הקטנה שנסעה ברחוב ריינס. כשהגיעו לצומת עם פרישמן, הגיח מהרחוב ההוא אוטובוס שהנהג שלו לא ציית לתמרור עצור, כשהרמזור הבהב רק בצהוב. תושבי האזור התעוררו בבהלה לשמע קול מחריד של התנגשות. נוסעת אחת נהרגה, הנהגת נפצעה וגם אריק וסימה נפצעו קשה. קלפטר, שנסע ברכב אחריהם, לא האמין למראה עיניו. התאונה הזו, למשעה, הורידה את אריק מהבמות. קלפטר לא ידע אז אם יהיה עתיד לשיתוף הפעולה שלו עם אריק, בשל המצב. אז מה קרה אחר כך? זה כבר סיפור למאמר חדש.

השארת תגובה