נדודי שינה בסיאטל והתקליט עשר

אחרי שרשרת של תלאות, משברים ואסונות נכנסו חברי פרל ג’אם להקליט את תקליט הבכורה, ויצאו מהאולפן לפני שלושים שנה עם נס גדול: התקליט “עשר”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
פארל גאם - תקליט
תקליט Pearl Jam -Ten

תקליט Pearl Jam -Ten

בחצי השני של שנות השמונים היתה סיאטל סוג של חממת רוק. הרבה לפני שחממה היה מושג שמשוייך אוטומטית להייטק, הרבה לפני שהסטארט אפים שטפו את העיר ואת שאר העולם, ההתמחות המקומית היתה בייצור להקות לא מנומסות, שהכירו היטב את מורשת הרוק, אבל דהרו הרחק הרחק קדימה. מרוחקת, קרירה, מדכאת ומלאת סגנון הפכה סיאטל למקום שבו המהות  הבסיסית של התלבושת האחידה זה גיטרה חשמלית תלוייה על הכתף, דוקטור מרטינס גבוהות, מכנסי חאקי קצרים, טישרט עם איזה מסר מרענן וחולצה משובצת מעל, בלתי מכופתרת כמובן. הדור הזה הוביל למפץ הגדול של מוסיקת הגראנג’ בתחילת שנות ה-90.

באיחור אופנתי, מגלי הכשרונות של חברות התקליטים הפעילו את הרדארים הפרטיים שלהם, והבינו שחייבים להחתים במיידי משהו כלשהו מתוך המבחר העצום שמסתובב ביער הדיסטורשן הצעיר. בדיוק כמו שקרה פחות מ-15 שנה קודם, כשכמעט כל להקת פאנק חצופה מספיק קיבלה חוזה לאלבום בכורה. הסיפור של פרל ג’אם מהווה את קומת המסד, את האור והתום של מיתולוגיית הגראנג’. סטון גוסארד וג’ף אמנט היו חברים במי שנחשבת לנביאת הגראנג’, גרין ריבר. משם הם נדדו למאט’ר לאב בון ביחד עם הסולן אנדרו ווד. ההרכב הוחתם בחברת הענק פוליגרם, הקליט אלבום בכורה, אבל הכל התרסק כשווד מת ממנת יתר עוד לפני שהתקליט מצא את דרכו לחנויות המובחרות.

Pearl Jam – Alive

התקליט עשר

גוסארד ואמנט לא ויתרו, והמשיכו להיאבק על החלום. הם חיפשו זמר חדש, ובאמצעות ג’ק איירונס – מי שהיה מתופף הרד הוט צ’ילי פפרז וסירב להצטרף להרכבם החדש – התגלגלה קסטה עם חמישה שירים שלהם אל חתיכת טיפוס, אדי ודר, גולש בן 25 מסן דייגו, שהתפרנס מחלטורות מזדמנות בהחלט. ודר החזיר להם קלטת שבה הוא שר את השירים שלהם עם טקסטים אפלים שהוא כתב. זה היה חד ומשכנע: היה ברור להם שזה בדיוק הברנש הנכון להפוך לסולן.

התלאות לא הסתיימו שם. פרל ג’אם נכנסו להקליט את תקליט הבכורה, אבל נאלצו להיפרד בסיומו מהמתופף החדש שגייסו, דייב קרוסן, אחרי שהתמכר לאלכוהול ולא היה מסוגל לתפקד בהופעות. גם זה לא עצר אותם. למרות הפילים העצומים בקנה, ואולי למעשה בגללם, הגיח לעולם ב-1991 כמו טיל מטורלל וגאוני התקליט שזכה לשם עשר, והוא אכן כזה. כמו אז, גם היום. במבחן הזמן עשר הוא עדיין 10 מתוך 10. מדובר במרבץ נדיר של אורניום מוסיקלי, הר געש פעיל של סקס, סמים ורוקנרול, כולל גיטרות דוקרות, תופים שניחתים מקצה השמיים, בסים יוקדים תמידית, הפקה רב רבדית וזמר אדיר, שמלהטט בטקסטים חשופים את נשמתו השסועה, המתלבטת, הקודרת.

עשר היה מיידית למגה רב מכר, הרבה בזכות הלהיט, אלייב, שהפך להמנון בין דורי. גם בהאזנות חוזרות אליו אפשר להבין למה קורט קוביין די קינא באוצר המטלטל שיצא לחבר’ה מהשיכון שליד. ודר התברר כסולן ענק, והנגינה המהודקת של חברי פרל ג’אם עדיין גורמת לרמקולים להצטמרר ממה שהם משמיעים.

הזמנים משתנים. ההייטק השתלט על סיאטל, והימים של סצינת הגראנג’ נראים עתיקים לפחות כמו האגדות מהפלמ”ח. הפוסטרים של נירוונה עדיין תלויים על הקיר, אבל רובם המוחלט של הלהקות מאז כבר הפכו לבר מינן. ופרל ג’אם? הם עדיין כאן, ממשיכים להקליט, להופיע ולבעוט כאילו אין קורונה ומשבר אקלים והזמר במסיכה בעולם. בדרך להיות הרולינג סטונס הבאים, עשר הוא בסיס האם המנומק בהחלט של מסע הניצחון הזה.

 

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on telegram
Share on email
Share on twitter

תקליטים של פרל ג'אם באתר:

  • Pearl Jam – Yield

    139.00
  • Pearl Jam – Gigaton 2LP

    149.00
  • Pearl Jam – Lightning Bolt 2LP

    139.00
  • Pearl Jam – Alive

    99.00

השארת תגובה