להיטים ותקליטים של אוליביה ניוטון ג'ון
בשנת 2022, נתבשר העולם שהזמרת המצליחה, אוליביה ניוטון ג’ון, נפרדה מן העולם בגיל 73 ולאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. אוליביה, שהעניקה שרשרת להיטים חשובה לעולם הפופ, החל משנת השבעים, הפכה לדמות אהובה בקרב מיליונים רבים שקנו את תקליטיה בחנויות התקליטים והעריצו אותה על יופיה הזוהר – אם זה בקול שלה, אם בשיריה הקליטים, אם בסרטים בהם כיכבה ואם בתרומתה הגדולה והחשובה לעולמנו בתחום התרופות הטבעיות נגד הסרטן
במאמר מתגעגע זה ניקח אתכם אל כמה מלהיטיה הגדולים יותר, שיצאו בתקליטונים ובתקליטים, ונספר לכם אנקדוטות מעניינות מתוכם שאת חלקן אולי לא ידעתם. אבל קודם כל, הנה כמה תופיני רקע על הזמרת:
אוליביה ניוטון ג’ון נולדה בקיימברידג’, אנגליה, אך היגרה עם משפחתה לאוסטרליה בילדותה.
סבה מצד אמה היה הפיזיקאי הגרמני מקס בורן, שזכה בפרס נובל בשנת 1954 על עבודתו עם מכניקת הקוונטים.
היא התחרתה בתוכנית הטלוויזיה האוסטרלית “סינג, סינג, סינג” וזכתה בטיול לבריטניה הגדולה, שם יצרה צמד עם פט קרול (אשתו לעתיד של ג’ון פאראר, שיהפוך למפיק וכותב השירים הקבוע שלה). בשנות ה-80, שתי הנשים התאחדו כדי לפתוח את קואלה בלו, רשת חנויות שהצליחה מאד עד שהתרסקה בחבטה לקרקע.
למרות שלא אהבה את השיר בכלל, היא הקליטה גירסה לשיר של בוב דילן, IF NOT FOR YOU, תוך שימוש בעיבוד שעשה ג’ורג’ האריסון לתקליט הסולו שלו משנת 1970. מאז היססה אוליביה עוד כמה פעמים בנוגע לשירים שהקליטה, כשלמזלנו היו אנשים מסביב ששכנעו אותה ללכת עם זה – וכך הרווחנו להיטים גדולים שלה.
נתחיל, איך לא, עם תקליט-פסקול חשוב מאד בקריירה של אוליביה ניוטון ג'ון – גריז!
איך אפשר לא להיות שמחים כששרים, “את(ה) האחד(ת) שאני צריך(ה) – הו! הו! הו!”
השיר YOURE THE ONE THAT I WANT מושמע בסוף הסרט “גריז” (משנת 1978) כשג’ון טרבולטה (הלא הוא דני) ואוליביה ניוטון ג’ון (הלא היא סנדי) מתגברים על האילוצים החברתיים של התיכון ומצהירים על תאוותם זה לזה. שיר זה לא היה במחזמר הבימתי המקורי של גריז, אלא נכתב במיוחד עבור הסרט והגיע למקום הראשון במצעד התקליטונים האמריקאי, ב-10 ביוני 1978. זה מאוד מרשים בהתחשב בכך שהסרט לא יצא עד ה-16 ביוני, מה שהפך את השיר ללהיט בזכות עצמו וסיפק ציפייה אדירה לסרט.
ג’ון פאראר כתב והפיק את השיר הזה. הבחירה שלו העניקה לאוליביה ניוטון ג’ון, שהייתה הססנית ומתוחה מאוד לגבי הופעתה בסרט, שיתוף פעולה מוחץ עם טרבולטה שהפיג את החששות. ומי שהתפעלו מהתלבושת הצמודה של אוליביה בצילום השיר, זו הגבילה אותה. “זה היה יום חם”, נזכר אוליביה, “ואסור היה לי לשתות כי אסור היה לי ללכת לשירותים מכיוון שלקח יותר מדי זמן להיכנס ולצאת מהתלבושת הזו”.
לילות הקיץ החמים של אוליביה וטרבולטה – “ספר לי עוד… ספרי לי עוד…”.
התקליט הכפול של פסקול הסרט “גריז”, שיצא בשנת 1978, הביא כבר בצד הראשון הפגזה אדירה של להיטים. זה נפתח עם שיר הנושא, בביצועו של פרנקי ואלי, ואחריו מגיח מיד בתקליט השיר SUMMER NIGHTS. השיר מוצא את הזוג הראשי בעלילה ששר על רומן הקיץ, כאשר לכל אחד מהם יש פרספקטיבה שונה לחלוטין על מה שבאמת קרה. הפעם זה לא היה להיט מקורי שנכתב עבור אוליביה, אלא שיר מהמחזה שנכתב על ידי וורן קייסי וג’ים ג’ייקובס. עם זאת, הביצוע המוחץ של אוליביה וטרבולטה הפך את זה לחלק בלתי נפרד מהקריירה של שניהם ובלתי נפרד מהתקליט, שנמכר בימים ההם כלחמניות טריות ושבר שיאים.
ומתקליט זה של גריז נלך קצת אחורה בזמן...
אז מה היה הלהיט המשמעותי הראשון של אוליביה?
זה היה בשנת 1974 כשיצא השיר I HONESTLY LOVE YOU. זה נכתב על ידי כותב השירים האמריקאי המוביל ג’ף בארי והזמר והיוצר האוסטרלי פיטר אלן. הם עשו הקלטת הדגמה של השיר למטרות שלהם, אבל איכשהו הדמו הזה עשה את דרכו לג’ון פאראר שהשמיע אותו לאוליביה. היא אהבה את השיר, אבל אלן רצה לשמור אותו לעצמו. בארי שכנע אותו שלתת לאוליביה להקליט זה רעיון טוב, מכיוון שהיא הייתה אחת הזמרות הפופולריות יותר וסביר יותר שאיתה זה ימכור הרבה יותר תקליטים ותקליטונים. אלן הסכים, וזה הוכח כמהלך ממולח; השיר הפך ללהיט ענק ועזר להשיק את הקריירה של אלן ככותב שירים.
אוליביה הקליטה את זה בלונדון ואמרה: “אני זוכרת שזה היה באולפן קטנטן רעוע, זה היה כל כך קטן. חדר הבקרה היה למעלה וג’ון פאראר היה שם למעלה עם טכנאי ההקלטה ואני הייתי מתחת והם היו צריכים לשבת בשקט כי כל תזוזה שלהם גרמה לחריקות שנשמעו בהקלטה”. השיר זכה בפרס גראמי לשנת 1974 עבור ההופעה הווקאלית הטובה ביותר בתחום הפופ. זה היה המקום הראשון אי פעם שטעמה אוליביה בארה”ב ובקנדה, והוא גם עמד בראש המצעדים באוסטרליה.
בספר הזיכרונות שלה נזכרה אוליביה כששמעה את השיר לראשונה: “הלב שלי נעצר כששמעתי את המילים: ‘אני אוהב אותך… אני באמת אוהב אותך’. זה היה כל כך פשוט, עם משמעות עמוקה יותר מהאוקיינוס. המילים האלה גרמו לי לעצור ולחשוב כי הן נגעו בי. בהחלט יכולתי להתייחס אליהן, וידעתי שכל אחד יוכל לגרום למילים האלה להתאים לסיפור האישי שלו. אהבה ואולי אפילו אובדן. עצם הכנסת המילה ‘בכנות’ לעניין הפכה את זה לחריף עוד יותר. בלי שקרים. בלי להכחיש. אני באמת אוהבת אותך. שרתי את זה מהלב שלי. אני לא זמרת כוחנית אלא יותר זמרת שמפרשת את הדברים. חלק מהשיר הזה נשמע כאילו זה כמעט לחישה, מה שנראה נכון כי זה היה עדין ורגיש”.
באותה שנת 1974 התחרתה אוליביה גם בתחרות האירוויזיון, שנערכה בברייטון. מולה התמודדו להקת אבבא וגם להקת כוורת שלנו. היא לא זכתה במקום הראשון, כנציגת בריטניה, והביעה את אכזבתה מזה בתקשורת.
ותגידו, יש תקליטים ולהיטים לריקודים של אוליביה? בהחלט יש!
הגיע הזמן לשיעור התעמלות. בואו נתחיל…
כן, אנחנו מדברים על השיר PHYSICAL, בו אוליביה הציגה גם מראה חדש ואפקטיבי, כשקיצצה את שערה הבלונדיני. היה זה שונה לגמרי מכל מה שאוליביה עשתה לפני כן.
תדמיתה האמיתית של אוליביה הייתה הרבה יותר צנועה ממה שהיא הציגה בשיר הזה, והיא הייתה מודאגת מהאופן שבו היא תיתפס. המנהלים שלה שכנעו אותה להקליט את זה, מכיוון שהם ידעו שיש פה להיט ענק.
כותבי השירים, סטיב קיפנר וטרי שאדיק, הגו את השיר הזה וייעדו אותו בכלל לטינה טרנר. טרנר חשבה שזה יותר מדי עבורה והמליצה על אוליביה. במקום לכתוב על רגשות האהבה, צמד הכותבים החליט לכתוב על הצד הפיזי, שמאזינים רבים מצאו אותו מרענן מאוד בשיר פופ. אוליביה שמעה את השיר וחשבה שהוא טוב עבורה, אך לאחר שהקליטה אותו היא נכנסה לחרדה גדולה. היא פחדה שמשפטים כמו “תן לי לשמוע את הגוף שלך מדבר” יהרסו את הקריירה שלה. חברת התקליטים כבר הייתה מוכנה לשחרר את השיר לחנויות התקליטים וזה היה מאוחר מדי לסגת. הפתרון בא עם הפקת הסרטון לקידום השיר, בו אוליביה לא נראית שרה על ענייני סקס אלא העניין הוסב להתעמלות בחדר כושר. כמה אושר!
התקליט הבא עם מוסיקה מהסרטים – והפעם נלך לקסנאדו.
תקליטון שהוא כולו קסם…
בשנת 1980 השתתפה אוליביה בסרט פנטזיה ששמו “קסנאדו”. מאז יש שטוענים שזה סרט רע מאד לצד אחרים שממש מעריצים אותו. עניין של טעם. כשיצא תקליט הפסקול, צד אחד בו אוכלס עם שירים מאת להקת אי.אל.או והצד השני בא עם שירים של אוליביה ניוטון ג’ון. השיר שפתח את הצד שלה היה MAGIC.
השיר נכתב על ידי ג’ון פאראר, עוסק בגורל ובאמונה ובגורל הביא אותו להיות להיט ענק שהגיע לצמרות מצעדי מכירות תקליטונים אז. “אתם חייבים להאמין שאנו קסם / אין דבר שיעמוד בדרכנו”, היא שרה וחצבה את דרכה למעלה מבלי ששיר אחד יעמוד בדרכה.
מקום, שאיש לא העז ללכת אליו… והפך ללהיט ענק.
את המאמר הזה נחתום בלהיט “קסנאדו”, שהפך לחלק בלתי נפרד מהקטלוג המצליח של אוליביה ניוטון ג’ון. הפעם מדובר בשילוב נדיר שלה עם להקת אי.אל.או בשיר שכתב המנהיג הפורה שלה, ג’ף לין.
באותם ימים אהב ג’ף לין ליצור את שיריו בסגנון הדיסקו, דבר שדחה רבים ממעריצי ההארדקור של הלהקה שהרגישו שלהקתו נוטה יותר מדי לרחבות הריקודים הנוצצות. גם מתופף הלהקה, בב בוואן, לא אהב את הכיוון כשנאלץ לתופף מקצבי דיסקו מדודים במקום מקצבי רוק. כך הוא אמר: “לא ציפיתי שקסנאדו יגיע למקום הראשון. למעשה, מעולם לא הייתי מעריץ גדול של זה, אני לא יכול לומר שהוא אחד השירים האהובים עליי בשום אופן. מכל הלהיטים שיש לנו אי פעם, זה ללא ספק אחד הפחות אהובים עלי. זה היה שיר ממש קשה להקלטה כי ג’ף שלח את הקלטת ההדגמה של השיר לאולפן בהוליווד, והם למעשה צילמו את רצף הריקודים לסרט לפי זה. אז כשבאנו להקליט את זה באמת באולפן, היינו צריכים להתאים את זה לפי הקצב של הקלטת ההדגמה וזה היה סיוט.
היינו באותו זמן באולפן במינכן וזה הפך לחוויה מאוד מתסכלת. מה שהיה צריך לקחת כמה שעות לקח בערך שלושה או ארבעה ימים. עם זאת, העבודה עם אוליביה הייתה חוויה נהדרת כי היא אישה מקסימה ותענוג אמיתי לעבוד איתה”. עדיין, הגיחה לדיסקו עם שיר הנושא של הסרט הייתה מוצלחת מאוד והפיקה שיר שהתאים ביותר לקולה של אוליביה. גם עבור אי.אל.או וגם עבור אוליביה, שיר זה חתם את הפקות הסבנטיז שלהם ומשם הם יצאו, בנפרד, להפקות מוסיקה שנשמעו שונות ממה שנעשה בעברם. היה זה סיום מרהיב לעשור הסבנטיז.
ג’ף לין אמר בשנת 1980: “אוליביה היא הזמרת היחידה שהפקתי חוץ מאי.אל.או”. נו, אז הוא אמר. אנחנו יודעים שהוא גם הפיק בסבנטיז את הזמר דל שאנון. לכו תסמכו על זכרונות של מוסיקאים. “זה היה מאוד מוזר כי מעולם לא הפקתי מישהו אחר מלבד עצמי עד עכשיו, אז זה היה קצת מוזר. אוליביה כל כך נחמדה שכל מה שהצעתי, היא ניסתה את זה”.