הדים אדירים מפומפיי – תקליט חדש של פינק פלויד!

כחצי מאה לאחר שלהקת פינק פלויד הפכה אמפיתאטרון עתיק לקתדרלה קוסמית של סאונד, המופע המצולם של פינק פלויד חוזר – גדול יותר, נועז יותר, ממיס יותר ומסתובב יותר (על תקליט בפטיפון, כן?). אז אנחנו החלטנו להביא אליכם פרטי מידע על כל הסיפור. זאת כדי שכשתתחמשו בתקליט הכפול הזה – תקבלו את כל התמונה

פינק פלויד פומפיי
Pink Floyd – Pink Floyd At Pompeii

הרבה לפני החומה, לפני הלייזרים והחזירים המתנפחים, פינק פלויד העלתה קונצרט בלתי נשכח. ללא קהל, ללא גבולות, ללא פירוטכניקה – ההופעה הזו בחורבות פומפיי נותרה אחד ממופעי ההופעה החיה המהפנטים ביותר שהוקלטו אי פעם. ועכשיו אנחנו מתרגשים לקראת בוא התקליט הכפול לראשונה ועם צליל ברור יותר מאי פעם, הודות למיקס חדש של סטיבן ווילסון.

הכל התחיל מהבמאי הצרפתי, אדריאן מייבן, שניגש לפינק פלויד עם רעיון לעשות סרט שיהיה הניגוד הגמור לסרטי הופעות אופנתיים אז כמו ‘וודסטוק’ (שגם יצא כתקליט משולש) או ‘כלבים שוטים ואנגלים’ של ג’ו קוקר (שגם יצא כתקליט כפול). מייבן אהב לשלב אמנות עם מוזיקה ובתחילה הוא רצה לצלם את הלהקה עם רקע של תמונות, אך הרעיון נדחה. המטרה שלו הייתה לתת למוסיקה לדבר בעד עצמה, מבלי שזו תופרע על ידי תגובת הקהל.

הוא הגיע לחופשה בנאפולי וביקר באמפיתיאטרון של פומפיי כתייר. שם הוא איבד את הדרכון שלו וכשחזר בבהלה לחפש אותו שם, לפתע הוא חש באווירה המיוחדת של המקום. זה היה המקום המושלם עבורו ליצור סרט עם פינק פלויד. מנהל הלהקה, סטיב אורורק, דאג לשלוח אליו גרסאות מוקלטות של השירים המיועדים לצילום, כדי לאפשר לו לתכנן את זוויות הצילום בהתאם. הבעיה הלוגיסטית הקשה ביותר הייתה הבאת ציוד הנגינה וההגברה של פינק פלויד לאמפיתיאטרון. אבל כשיש רצון – הכל מסתדר.

מייבן הצליח להשיג אישור מהנהלת האתר לסגור אותו מתיירים לצילומים למשך שישה ימים. כמה צעירים, שניסו להתגנב, הורשו לבסוף להיכנס פנימה ולהקשיב למוסיקה בתנאי שיישבו רחוקים ולא יעשו רעש. בעיה ראשונה נרשמה עם מחסור במערכת חשמל נורמלית. בכל פעם שהצוות בא להפעיל את ציוד ההקלטה – נוצר קצר. מייבן הנחוש נאלץ למשוך כבלים מאריכים משקעים של כנסייה ששכנה במרחק מה משם.

חברי הלהקה דרשו ממייבן דבר אחד ברור – שלא יהיה פלייבק בסרט. כל המוסיקה חייבת להיות חיה. אז האקוסטיקה הטבעית של המתחם עזרה לו להשיג מוזיקה חיה ואף משובחת (חכו כשתשמעו את זה בתקליט הכפול החדש!). בין לבין צולמו ארבעת החברים, כשהם נעים בין גייזרים געשיים בקרבת מקום או כשהם רצים בדיונות חול עם רוח גדולה שנושבת עליהם.

‘פינק פלויד בפומפיי’ יצא לאקרנים בספטמבר 1972 ונותר מזה שנים רבות הסרט השלם היחיד בו יכלו המעריצים, ברחבי העולם, לראות סופסוף כיצד הלהקה מנגנת בלייב. הביקורות באופן כללי היו חיוביות לסרט כשיצא לבתי הקולנוע ומי שתהה מדוע המתופף ניק מייסון הוא כמעט הדמות היחידה שמופיעה בסצנת ביצירה ONE OF THESE DAYS – זה פשוט בגלל שסרט הצילום עם שאר חברי הלהקה נעלם לפני שלב עריכת הסרט. זה כולל גם סצנה בלתי נשכחת בה הוא מאבד מקל תופים אחד ונוטל אחר במקומו, מבלי לאבד את הקצב. ועוד אנקדוטת מייסון בסרט: בשני חלקי היצירה ECHOES, משקפי השמש שלו נעלמים ומופיעים שוב כמה פעמים, מה שמעיד על כך שההופעה בפומפיי צולמה בחלקים ולא בטייק אחד. לרוע המזל, בעיות תזמון שונות ומכשולים טכניים אילצו את פינק פלויד להקליט את כל שאר השירים לסרט התיעודי באולפן בפריס בין ה-13 ל-20 בדצמבר 1971. הצילומים הללו משולבים עם נופים של פומפיי ולבה זורמת.

גרסה שנייה ומורחבת של הסרט יצאה שנתיים לאחר מכן. הרי, בכל זאת, מאז צאת הסרט המקורי הפכה פינק פלויד לשם לוהט בגלל צאת התקליט “הצד האפל של הירח”. אז נוספו סצנות שצולמו באולפני אבי רואד ובהן נראים חברי הלהקה משוחחים וגם מנגנים בסצנות הקלטה לתקליט הידוע. ואם זה לא מספיק. שנים לאחר מכן יצאה גרסה נוספת כשהפעם מייבן הוסיף עוד צילומי להקה ואפקטים שונים.

אבל עכשיו בואו נחזור לתקליט הכפול שמגיע אלינו; לפי המידע – לא רק שנקבל את ההופעה החשובה עם צליל משובח. מפנקים אותנו פה גם עם שני קטעי בונוס! תהיה גרסה נוספת ושונה ליצירה CAREFUL WITH THAT AXE EUGENE   וגם גרסה לא ערוכה של היצירה A SAUCERFUL OF SECRETS. שני הבונוסים יפארו את הצד הרביעי בתקליט הכפול. אז לכל אוהבי פינק פלויד – התקליטים האלו הם בגדר חובה באוסף. אחרים, שאוהבים מוסיקת רוק אווירתית ולא מתחברים לתקליטים מאוחרים יותר כגון “החומה” או “החיתוך הסופי” – גם מומלץ שיתחמשו בזה. מי שלא אוהבים את המוסיקה שלהם פסיכדלית ומתקדמת – עזבו את התקליט הזה ותלכו לבקר בפומפיי. זה מקום באמת מיוחד ועם “הדים” ששייכים רק לו.

השארת תגובה