לקראת סוף שנת 1979 הוציא הזמר והיוצר הישראלי שלמה ארצי את תקליטו “דרכים”, שסימן רגע טרנספורמטיבי בקריירה שלו. ארצי, הידוע בשילוב של מילים פואטית עם לחנים מכל הלב, השתמש בדרכים שפה כדי לחקור נושאים שהצליחו להיכנס ללב הקהל הרחב שמיהר לקנות את התקליט בכמויות רבות. זה הציג את התפתחותו של ארצי מזמר שמחפש את עצמו, מתקליט לתקליט, לאחד הקולות והיוצרים המוזיקליים העמוקים בישראל. אז יצאנו למסע אל העבר – מסע אל אותה שנה חשובה של שלמה ארצי

בתחילת שנת 1979 טרם יצא תקליט חדש של שלמה ארצי ובמצעדי הפזמונים לא נראו משיריו. עם זאת, הוא החל להקליט באולפני טריטון את התקליט הבא. תקליטו האחרון, “גבר הולך לאיבוד”, כבר עשה את שלו וארצי ידע שעליו להביא צרור שירים חדש, שימשיך את הקו של המילים והלחן האישיים בהצלחה. הציפיות ממנו היו רבות והוא ביקש להביא צליל חדש. בדרך הוא יקליט וגם יגנוז חומרים – דבר שבהמשך יהפוך לשגרה יקרה מאד מצדו. בינתיים, בפברואר 1979, הוצג בפינה לשיפוטכם במצעדי הרדיו שיר חדש שלו – “אחרי שנואיבה נגמרה”. שיר זה, כידוע, לא יהיה בתקליטו הבא וגם לא יצליח להכות גלים במצעד. ארצי לא נח לרגע והגיש אז גם את ציפורי לילה בגלי צה”ל (לצד דני ליטני) והשתתף בפיילוט טלוויזיוני חדש שביקש להביא שירי חורף. הוא שר שם את “בלילות הסתיו”. אל תדאגו – בהמשך הוא יביא לנו דברים נוספים על שינויי מזג האוויר. בינתיים, במאי 1979, הוא דגמן עם חברו, דודו טופז, קמפיין למשרד הנסיעות “רימון טיולים”. בתמונה נראים השניים כשדודו נראה שואל את שלמה, “רגע אחד, שלמה. גם אתה נוסע השנה לחו”ל ברימון טיולים?” ועל כך נראה ארצי עונה, “בטח! תאמין לי, דודו. כולם נוסעים ברימון טיולים”.
באמצע יוני הוצג בפינה לשיפוטכם של גלי צה”ל שיר ראשון של ארצי מתקליטו הבא, “שינויי מזג האוויר”. באותו זמן של תחילת הקיץ עדיין דיברו האנשים על “הללויה” של להקת חלב ועל “צליל מכוון” המצליח של יצחק קלפטר וחבריו. שלמה ארצי, בינתיים, התחיל להראות סימני יציאה לדרכים משלו. לאוהבי מוסיקת הפיוז’ן, צלילי שירו החדש הזכירו מיד את MIRAGE – יצירתו של כנר הג’אז הצרפתי, ז’אן לוק פונטי, שיצאה בתקליטו ENIGMATIC OCEAN. אל תדאגו, בתקליט “דרכים” יבהיר ארצי ששירו הוא בהשפעת הכנר הידוע. אבל השיר לא מיהר לכבוש את הפסגה, למרות שהוא הוקלט במשך תקופה של כמה חודשים ורק עליו הוציאה חברת התקליטים כ-60,000 לירות.
בספטמבר 1979 הוצג שיר שני בפינה לשיפוטכם – “אף פעם לא תדעי”. בהמשך הוא יהיה זה שיפתח את התקליט “דרכים”. המשפט “דרכים בכף ידי, דברים בכף ידך” הביא את השם המיוחל. חודש לאחר מכן נפרדו הדרכים של ארצי עם אריק סיני בגלל שיר ושמו “שיר פרידה”. מדוע? כי ארצי, שכביכול מכר את השיר לסיני תמורת אלפי לירות, בחר לבצע אותו בעצמו בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית אז ביום שישי – “שעה טובה עם מני פאר”. סיני תכנן לשים את השיר הזה בתקליט הסולו הראשון שלו ונדהם לגלות את ארצי שר אותו בהנאה מול תושבי ישראל שבהו במסך. חודשים לפני כן סיים ארצי לפתע את תהליך הייעוץ לזמר המתחיל, אך בחר שלא להיפרד מהשיר לפני שהקהל ידע את קולו של סיני בו.
בנובמבר 1979 כבר נכנס למצעד של גלי צה”ל שיר נוסף – “צוותא” ובאותו זמן צילם ארצי ספיישל לטלוויזיה ב… נכון, צוותא. הקלטת המופע לא הייתה חפה מתקלות וכל שיר היה צריך להיות מבוצע שלוש או ארבע פעמים. נו, לפחות הפעם הייתה תוצאה מצולמת. שנתיים לפני כן הוא הקליט מופע ורק בסוף התברר שלא צולם דבר. הפעם הוחלט שהשירים יצולמו על הבמה עם פלייבק מלא. מדוע? כי נגני הצמרת הישראליים של אז שבתו מצילומים לטלוויזיה וההפקה של ארצי לא לקחה סיכון עם הנגנים שגויסו לעשות “תזמורת בצורת”, ביניהם מתופף בן 16 בשם טל ברגמן. הגיעו להתארח גרי אקשטיין (עם שירם המשותף, “פתאום כשלא באת”, שגם הוא יהיה בתקליט), סשה ארגוב (ששר עם ארצי את “אליפלט”) ודודו טופז (שלא שר ורק דיבר).
ובסוף עשור הסבנטיז, אחרי שחברת התקליטים כבר השקיעה כ-300,000 לירות מול ארצי שהקליט וגנז לא פעם, יצא התקליט “דרכים”. בעיתון להיטון נכתב אז בביקורת עליו: “שלמה ארצי עושה כברת דרך נאה קדימה בתקליטו החדש רווי האווירה. החל מהעטיפה וכלה באחרון השירים. כל הלחנים הם מפרי עטו וערבים להאזנה. העיבודים הם משל משה לוי ויאיר שרגאי, שאף הפיק את התקליט עם שלמה ארצי. הזמר-מלחין-מפיק גם חיבר את מילות השירים, פרט לשיר שכתב משה בן שאול (‘אתמול עפו הציפורים’) ולשיר שהותיר אחריו נמרוד גאון ז”ל (‘אני חייל’). התקליט עם השירים מהטובים של שלמה ארצי מוצלח גם בלא שיהיה צורך להדפיס את התקליט בכחול”.
בעיתון ידיעות אחרונות נכתב אז: “לאחר תריסר חבלי לידה, יוצא בימים אלה אל הדוכנים תקליטו החדש של שלמה ארצי – ‘דרכים’. הקטע האינסטרומנטלי ושמונת השירים שבתקליט, אשר צבעו כחול, הולחנו בידי שלמה ארצי, שגם כתב את המילים (למעט שני תמלילים שחוברו בידי משה בן שאול ונמרוד גאון ז”ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים). ארצי גם עיצב את עטיפת התקליט עם חגי רומברג”. באותם ימי צאת התקליט הכחול יצאה גם ידיעה שארצי מתכוון לשחק בהפקה חדשה של תיאטרון הקאמרי – “יוסף וכותונת הפסים המשגעת”. בינתיים, יצא פה תקליט משגע – נכון?