איימי ויינהאוס בגלסטונברי - תקליט חדש

להופעה המהוללת בגלסטונברי, שיוצאת לראשונה בתקליט מהודר, ויינהאוס הגיעה בשיא כוחה. בשמונה החודשים שקדמו לה היא הוציאה את “Back to Black”, התקליט הגדול של הרגע שעתיד לזכות אותה בפרס “האמנית החדשה הטובה ביותר”

איימי ויינהאוס בפסטיבל גלסטונברי - תקליט הופעה חיה

ההופעה של איימי ויינהאוס בפסטיבל גלסטונברי המהולל ב־2007 מעוררת שאלה של ביצה ותרנגולת: האם הזמרת האייקונית חיכתה שהשמיים של גלסטונברי יורידו גשם בשביל לבצע את “Back in Black”, או שאלה היו השמיים שהאפירו לכבוד הגרוב מבשר הרעות של הלהיט שלה, שנגע בלבו של כל מי שהגיע לחזות בכשרון הענק של ויינהאוס באותו יום בעיירה הבריטית הקטנה. 

להופעה המהוללת הזו, שיוצאת לראשונה בתקליט מהודר, ויינהאוס הגיעה בשיא כוחה. בשמונה החודשים שקדמו לה היא הוציאה את “Back to Black”, התקליט הגדול של הרגע שעתיד לזכות אותה בפרס “האמנית החדשה הטובה ביותר” היוקרתי בטקס הגראמי ולהפוך לאחד התקליטים הנמכרים ביותר של המאה ה־21. הסינגל המוביל ממנו, “Rehab”, היה בכל מקום – וידוי אישי וחשוף על החוויות שלה מהגמילה שעברה, שהוגש בעטיפה של פצצת סול מתקתקה וממכרת. 

 

מאוהל הג'אז למופע המרכזי

בפעם הקודמת שהופיעה בגלסטונברי, לאחר שהוציאה את תקליט הבכורה שלה ב־2004, היא הופיעה באוהל הג’אז השולי של הפסטיבל בצהרי היום. הפעם, היא הייתה המופע המרכזי בבמת הפירמידה האייקונית, אליה נהרו עשרות אלפי מעריצים כדי לשיר ביחד איתה שירים כמו “Tears Dry On Their Own” ו־”Love Is A Losing Game”. עם ביצועים של רוב שירי התקליט החדש, לצד קאברים מוכרים יותר (“Valerie”, שהביצוע המוצלח של ויינהאוס לשיר בתקליט שמארק רונסון הוציא באותה השנה הפך ללהיט זמן קצר לפני ההופעה) ופחות (“Monkey Man” של להקת הרגאיי Toots & the Maytals), זה היה רגע שבו הזהות המוזיקלית החדשה שויינהאוס מצאה בתקליט החדש קמה לתחייה מעבר לגרסאות האולפן. בפעם הראשונה בקריירה שלה, ההבטחה הבאה של הפופ העולמי התחילה למצות את הפוטנציאל שלה במלואו. 

ההופעה האחרונה והמורשת של איימי ווינהאוס

היום, אנחנו יודעים שזאת גם הייתה הפעם האחרונה. כשמאזינים לה ספק שרה ספק מזמזמת על הבמה באווירת ג’אז אלתורית, עדיין מחפשת אחר דרכים לשחק עם גרסאות המקור של השירים, כל מה שנשאר הוא הכשרון הגולמי ביותר שלה – הקול הייחודי, האישיות הממגנטת והטקסטים האינטימיים והמיוחדים שלה. כל אלו מעלים בכל רגע מהתקליט את השאלה חסרת המענה – מה היה קורה אם היא הייתה מצליחה לשרוד ולהמשיך להתפתח כאמנית. 

15 שנים לאחר ההופעה הזאת והתקליט שהיא קידמה, זה מדהים לראות שהמורשת של ויינהאוס ממשיכה להתפתח ולשנות את פניה. מיד לאחר מותה ב־2011, אלו היו כוכבות סול בריטיות כמו אדל שכבשו את המצעדים עם אותו קול ג’אזי ייחודי ושירים שוברי לב. היום, האופן שבו האישיות של כוכבות ענק כמו בילי אייליש תופסת חלק משמעותי מהיצירה שלהן מזכיר את הדרך שבה ויינהאוס הפכה לאייקונית בזכות מראה ייחודי ושפה חסרת פילטרים ויומרות שאפשרו לה לבטל את המרחק בינה לבין המעריצים. תקליט ההופעה החדש מוכיח שעדיין רלוונטי להאזין לויינהאוס וללמוד מהסיפור שלה, גם ב־2022.          

השארת תגובה