הצד השני של התקליט - מדריך למשתמש
אז מה כל כל מיוחד בתקליט? איך הסאונד נשמע בפורמטים השונים? איך לשמור על התקליטים? מתי נוצרו התקליטים ועל ידי מי? כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול

בהחלט! פעם, לפני עידן המחשבים הביתיים והסמאטרפונים, אחת המתנות האידיאליות בחגים ובימי הולדת היה להעניק תקליט. כולם אהבו אז תקליטים ורובם לא הבחינו בין תקליטים מתוצרת הארץ לתקליטים שהודפסו בחו”ל. מאז עברו הרבה גשרים מעל המים וכבר הספיקו להמציא את העולם הדיגיטלי ולשכללו. אנשים רבים התאהבו במדיות הדיגיטליות, אך מיום ליום גדל מספר הצעירים שמתאהבים בתקליט המסתובב, בעטיפתו הגדולה ובהילה שמסביבו. הם מגלים את אוסף התקליטים של הוריהם בבית ומתייחסים אליו כאל מציאת אוצר. ולכן, מה הכי אידיאלי להביא כמתנה ביום ההולדת שלהם או בחגים? תקליט, כמובן. איך שתקליט מסתובב לו… כיום, חבר’ה מאוד צעירים קונים תקליטים אצל גיורא, תקליטים חדשים ותקליטים יד שנייה מכל סוגי המוזיקה.
האם תקליטים טובים יותר כשהם באים מהמאסטר האנלוגי?
תהליך המאסטרינג ואיכות חומר המקור הם חשובים ביותר לתקליט טוב יותר. כמעט כל דבר בימינו נעשה בצורה דיגיטלית, וכל עוד קבצים דיגיטליים מטופלים בזהירות, אין סיבה שקבצי מקור דיגיטליים שהומרו לתקליט לא ינצצו. מצד שני, יש גם תקליטים שלא נשמעים הכי טוב, למרות שהצליל שלהם הובא ממאסטר אנלוגי. כך שהמוצר הסופי תלוי בתהליך עשייתו.
האם תקליט צבעוני משפיע על הצליל?
במשך עשרות שנים, תקליט צבעוני נתפס כבדיחה כי הצליל בו היה נחות מזה של התקליט השחור הרגיל. ובכן, הזמנים האלו בהחלט השתנו. שוק הפקת התקליטים עשה כברת דרך והתקליט הצבעוני המודרני מתהדר בצליל טוב כמו זה של אחיו השחור. לכל כלל יש גם יוצאים מן הכלל, כמובן. תקליטי תמונה הם סיפור אחר כי הם עשויים בדרך כלל משלוש שכבות. השכבה הראשונה היא תקליט שקוף ללא מוזיקה, השנייה היא שכבת התמונה, והשלישית היא שכבת פלסטיק שקופה המכילה את החריצים עם המוזיקה. שכבת הפלסטיק הדקה הזו אינה עמידה כמו תקליטים רגילים, מה שעלול להשפיע לרעה הן על הצליל והן על העמידות לטווח ארוך.
מה הקטע עם תקליטי 180 גרם?
האם תקליטי 180 גרם עדיפים מתקליטים ששוקלים פחות? התקן הטכני לחיתוך חריצים בתקליטים זהה לחלוטין עבור כל התקליטים ללא קשר למשקל. לכן, למשקל של תקליט יש השפעה מועטה על איכות הצליל. כמו כן, קצה המחט בחריץ מסוגל לקרוא רק עומק מוגבל בתקליט, בכל מקרה, כך שכל דבר מתחת לנקודה מסוימת מתפספס. איכות הסאונד של תקליט נקבעת בעיקר על ידי איכות חומר המקור ותהליך יצירת המאסטר. היתרון של תקליט עבה יותר הוא כי הוא קל יותר לאחיזה ועמיד יותר בפני נזק לאורך זמן, כולל שבירה ועיוות.
רגע, אז למה תקליטים דווקא ב - 180 גרם?
עניין התקליטים במשקל זה התחיל בתור עניין לאודיופילים (אנשים שתרים אחר הצליל המושלם). הרעיון הוא שתקליט כבד ועבה יותר לא יתעוות באותה קלות ולכן הצליל שלו גם לא יתעוות. עם זאת, רוב האנשים שקונים תקליטים היום אינם אודיופילים. תקליט חדש לגמרי לא צפוי להתנגן על פטיפון יקר ביותר. אז כל עניין התקליט במשקל 180 גרם הפך, למעשה, לעוד גימיק שיווקי. רוב הקונים לא בודקים ממילא, אבל רבים עדיין ישלמו בשקיקה על תקליט 180 גרם כי הם שמעו שזה טוב יותר מבחינת צליל.
מיותר לציין שאבק הוא עובדת חיים כשזה מגיע לתקליטים. כמה עקרונות תחזוקה בסיסיים של תקליטים מספיקים בדרך כלל כדי לשמור עליהם. אבק יכול לגרום נזק אמיתי לתקליטים. לא רק שהוא תורם לקפיצות ורעשי פצפוצים, אלא הוא גם יכול להוביל לקפיצת המחט עלל גבי התקליט, ואפילו לשחיקת תקליטים. הצטברות אבק לאורך זמן יכולה גם להידבק בחריצי התקליט.
כל התקליטים זקוקים לניקוי מעת לעת, וישנן שיטות ניקוי רבות – חלקן הגיוניות לחלוטין ואחרות מגוחכות. יש שקונים מכשיר מיוחד שמנקה את התקליטים שלהם תוך איתור חלקיקים מיקרוסקופיים והסרתם. אחרים אוהבים לפנק את התקליטים שלהם באמבטיות ספא. יש שנוטלים מטלית ללא סיבים ומנגבים את משטח התקליט מנוזל ניקוי החלונות. השיטות הן רבות, אך כדי למנוע נזק מהתקליטים שלכם, מומלץ לגשת למומחי תקליטים ולהתייעץ עמם כיצד לשמור על תקליטיכם לאורך זמן. אצלנו בגיורא תמיד תתקבלו בברכה, מוזמנים לשאול ולקבל טיפים בנושא.
אבולוציה של התקליט
לאון סקוט רושם פטנט על הפונאטוגרף שהומצא על ידי אדוארד לאון סקוט דה מרטינוויל. זה היה מכשיר שיכל להקליט קול ולבצע תדפיס של גלי הקול אך לא יכל להשמיע מוזיקה.
תומס אדיסון ממציא את הפונוגרף שיכול להקליט ולהשמיע קול.
אמיל ברלינר רושם פטנט על הגרמופון שמשמיע דיסק פונוגרף שטוח בחיתוך רוחבי.
נוצרים תקליטונים בגודל 7 אינץ’
נוצרים תקליטונים בגודל 10 אינץ’
נוצרים תקליטים בגודל 12 אינץ’
מהירות תקליט סטנדרטית הייתה 78 סיבובים לדקה.
התקליט הראשון מודפס על פלסטיק גמיש, על ידי חברת RCA VICTOR ונכשל במכירות.
חברת התקליטים קולומביה מציגה את התקליט הראשון שמסתובב במהירות 33 ושליש סיבובים לדקה.
חברת RCA VICTOR מציגה תקליטון בגודל 7 אינץ’ 45 שמסתובב במהירות 45 סיבובים לדקה.
בשנות ה-50 עד תחילת שנות ה-60 מפסיקים לייצר תקליטים במהירות 78 סל”ד, מחומר שביר בשם SHELLAC. מעכשיו התקליטים מיוצרים מחומר ושמו ויניל.
דיסקים דיגיטליים (תקליטורים) הופכים זמינים לציבור. הובטח לנו כי אלו, לעומת תקליטים, אינם נשרטים ואינם מושפעים מטביעות אצבע. אנשים ממשיכים לצרוך תקליטים.
מדיית הדיסק הדיגיטלי מתפשטת וחברות תקליטים מתחילות לסיים עם הדפסת תקליטים חדשים. לכן תקליט מקורי כמו “רשת פרפרים” (של להקת רוקפור) או התקליט “שינויים בהרגלי הצריחה” (של החברים של נטשה) מחליפים ידיים, בקרב אספני תקליטים, במחיר גבוה מאד.
אנשים רבים לוקחים את אוספי התקליטים שבנו בעמל רב ומוכרים אותם במחירים מצחיקים כדי לממן רכישת דיסקים יקרים.
הורדות המוזיקה הן הדבר לקהל הרחב. הדיסקים גוועים והתקליט הוא המלך שחוזר ובגדול. תקליטי יד שניה נמכרים במחירים גבוהים וחברות תקליטים רבות מדפיסות תקליטים במהדורות חדשות, תוך הקפדה רבה על הצליל והעטיפה.