תקליטים של פינק פלויד - האמנות באספנות

פינק פלויד הוציאה את תקליטה הראשון באוגוסט 1967, כשהייתה להקת המחתרת המובילה בלונדון. מאז עברו המון מים בנהר התמזה והלהקה הפכה לאחת הגדולות והאהובות בעולם המוזיקה המערבית. כך גדל גם העניין של איסוף פריטיה הנדירים, בקרב אספני תקליטים ברחבי העולם

pink floyd
תקליטים של פינק פלויד - הצד היקר של החומה

תקליטים נדירים של פינק פלויד

אחד התקליטים האהובים יותר בקרב מעריצי הלהקה בישראל הוא THE WALL. אותו תקליט קונספטואלי שמספר על הדברים המטלטלים שעוברת הדמות המרכזית בו, כשכל טלטלה שכזו גורמת לה להניח עוד לבנה בחומה הרגשית. בעוד שבעולם הודפסה החומה עם תקליטים שחורים רגילים, באיטליה בחרו לצבוע את תקליטי ההדגמה, בשנת 1979, בצבע כתום. לפני כ-15 שנה נמכר עותק שכזה ב-2,550 דולר. כיום זה נחשב למחיר מציאה.

אם חשקה נפשכם דווקא בתקליט מימיה הראשונים של פינק פלויד, קחו בחשבון שבאותה תקופה שלט בזירה שוק תקליטי המונו (התקליטים בהם שומעים את אותם הצלילים בשני הרמקולים). תקליטי הסטריאו, שמזה שנים ידועים יותר לצרכני המוזיקה של הלהקה, נמכרו בכמויות מעטות יותר ונועדו בעיקר לאלו שהיה להם כסף לרכישת מערכות סטריאו מתקדמות. הביטלס, כמו פינק פלויד, המתקדו אז בשוק המונו, וג’ורג’ האריסון קבע בנחרצות: “מי שרוצה לשמוע את ‘סרג’נט פפר’ האמיתי, שיקשיב רק למיקס המונו”. המיקסים האולפניים שנערכו למונו ולסטריאו היו שונים, עם הבדלים ברורים לאוזן. מיקס המונו של תקליט הבכורה, THE PIPER AT THE GATES OF DAWN, אמנם יצא מאז על גבי דיסק, אבל אין כמו הקשבה למוזיקה הזו בפורמט לו היא נוצרה מלכתחילה, עם תקליט מסתובב ומחט שמטיילת עליו. לכן אני ממליץ שתשיגו את עותק המונו של התקליט הזה ואם הוא במצב תחזוקה מצוין בתקליט ובעטיפה (MINT, בעגת האספנים), אז הרי זה משובח ונדיר מאד.

הצד האפל של הירח - תקליט השיא של פינק פלויד

התקליט “הצד האפל של הירח”, שיצא בשנת 1973, נחשב לאחד השיאים הברורים של פינק פלויד. הוא נכנס לספר השיאים של גינס, כי שהה 741 שבועות ברציפות במצעד המכירות של הבילבורד האמריקני ובעיתון להיטון הישראלי נכתב עליו בביקורת, כשיצא לראשונה בהדפסה מקומית: “זוהי להקה גאונית. רק האל יודע מהיכן חבריה שואבים את הרעיונות שלהם”

הקונספט, עם שירים ואווירה מוזיקלית על דברים שגורמים לאדם להשתגע, נגע בלב ההמונים שהשתגעו על התקליט הזה. ועדיין, למרות מכירותיו הרבות, קיימות מהדורות של התקליט שמבוקשות מאד בקרב אספנים. כמו, למשל, המהדורה שיצאה בשנת 1973 ביפן עם טעות בהדפסת העטיפה ולכן הצבעים שנשברים על ידי המנסרה מקרן האור, באים בסדר הפוך, עם הצבע הסגול למעלה והאדום למטה. הרי אצל אספנים החוק ברור – יש טעות? זה גם אדיר וגם נדיר!

תקליטים קוואדרפוניים

בשנות השבעים צץ טרנד סאונד חדש עם תקליטים קוואדרפוניים (QUADRAPHONIC) שנראים לרוב כתקליטים רגילים, אפשר לנגנם גם במערכת סטריאו פשוטה אבל הם נועדו בעיקר למערכות שמע מיוחדות שמפצלות את הצלילים לארבעה רמקולים. זה היה הסראונד הקדום וחברות תקליטים מיהרו להשקיע בעריכת מיקסים קוואדרופוניים לתקליטים ידועים. לכן הצליל בהם שונה מאד מתקליטי הסטריאו הרגילים. כך זה גם עם שלושה תקליטים של פינק פלויד שיצאו בפורמט קוואדרפוני. אלו הם ATOM HEART MOTHER (או כמו שאוהבים לקרוא לו בארצנו “האלבום עם הפרה”), DARK SIDE OF THE MOON (שאת המיקס המיוחד שלו ערך טכנאי ההקלטה, אלן פארסונס) ו- WISH YOU WERE HERE, שבסוף הצד הראשון שלו נוסף סולו סינטיסייזר בלעדי ובשיר הנושא יש סולו גיטרה שונה ולא מוכר של דייויד גילמור.

לאלו מכם שאינם אספנים אך מחפשים את צליל התקליט המשובח – אתם חייבים להקשיב למהדורות התקליטים, שיצאו לאחרונה עם 180 גרם ויניל ועטיפה משוחזרת. האמת? הפלויד מעולם לא נשמע כה ורוד.

השארת תגובה