מים גנוזים ימתקו? על תקליטים שלא יצאו

 למה אמן גונז תקליט? האם אפשר לגנוז תקליט בקלות שכזו? מה הוא תקליט הפופ הגנוז המשמעותי הראשון? האם גם בישראל גונזים ככה תקליטים? כיצד תקליט גנוז צץ פתאום כך לפתע? הכל על תקליטים גנוזים

תקליטים גנוזים ביץ בויז
התקליט "סמייל", של להקת הביץ' בויז

מדוע זה קורה? למה אמן גונז תקליט?

עולם הרוק והפופ מלא בתקליטים שלא יצאו בתאריך המתוכנן ומאז מהווים הצצה מפתה ליקום תקליטים מוזיקלי חלופי, שנמצא מעבר להישג ידנו. בסופו של דבר, אנחנו נמשכים לסיפורים האלו על התקליטים לא רק בגלל המוזיקה – שלא תמיד עומדת בציפיות – אלא בגלל האנשים שיצרו את אותם תקליטים מסתוריים. מאחורי התקליטים “האסורים” הללו עומדים סיפורים של כמה מהאמנים הגדולים בכל הזמנים שנלחמו על החזון היצירתי שלהם נגד תעשיית תקליטים ממוסחרת או אפילו נגד חברי הלהקה שלהם. לפעמים תקליטים פשוט מונחים בצד ונשכחים לפני צאתם. אבל שמועות על תקליטים שלא יצאו מאת ניל יאנג, הביטלס, בוב דילן וג’וני קאש (ביחד ולחוד), מרווין גיי ורבים אחרים סוערות במוחותיהם של מעריצים אדוקים שנחושים לצוד כל תקליט שהקליטו האלילים שלהם. מספר רב של תקליטים גנוזים עדיין נעולים במחסנים ומותירים את המעריצים משתוקקים להם אף יותר. אם תקליט נגנז מיד לאחר צאתו, מחירו בשוק אספני התקליטים יהיה גבוה מאד.

האם אפשר לגנוז תקליט בקלות שכזו?

גניזת תקליט זה תהליך שמלווה לא פעם בייסורים רבים מצד האמן וחברת התקליטים בה הוא חתום. אסור לשכוח שמדובר בהפסד כספי גדול, כי הושקע זמן רב באולפני הקלטה כמו גם תשלום לנגנים השונים. אין לשכוח גם את הכסף שהושקע לשיווק מקדים לתקליט, כשלפתע מחליט האמן שתקליט זה אינו מתאים לשלב זה בקריירה שלו. לגנוז תקליט אינו כתהליך של מחיקת שירבוט מנייר. מדובר בהחלטה שיש לה השלכות כלכליות ברורות.

מה הוא תקליט הפופ הגנוז המשמעותי הראשון?

רבים מצביעים על התקליט “סמייל”, של להקת הביץ’ בויז, כפרויקט השאפתני הגדול שנפל בטרם צאתו ודבר הנפילה מחק חיוכים רבים מכל הנוגעים בדבר. חברת התקליטים, קפיטול, הצהירה בדצמבר 1966 שהתקליט הזה ייצא בינואר 1967, כשהיא מוסיפה כתבלין את המילה “שימחה” לתיאור המוזיקה ועיצוב העטיפה. רבים ציפו לתקליט השמח והשאפתני הזה, שאמור היה לצאת אחרי תקליט המופת של הלהקה, פט סאונדס.

הכל התחיל כהבטחה ענקית ונגמר במפח נפש, זמן קצר אחרי צאת התקליט, סרג’נט פפר, של הביטלס. נטען רבות כי מנהיג הלהקה, בריאן ווילסון, התחרה ללא הרף מול ארבעת המופלאים מליברפול, עד שתקליטם הזה הביס אותו. ווילסון הסביר, בראיונות עמו, שדווקא היחסים הרעועים בינו לבין שאר הלהקה הם שמוטטו את הפרויקט. התקליט נגנז ולא יצא מעולם כפי שתוכנן במקור, מבחינת סדר שירים. בריאן ווילסון התקפל, הביץ’ בויז המשיכו להוציא תקליטים ומעריצים רבים ייחלו לצאת התקליט “סמייל”, כששנים רבות לאחר מכן יצא מארז עם הקלטות משם, אך לא לפי סדר השירים המקורי שנועד לתקליט, כי זה נשכח מאז.

האם גם בישראל גונזים ככה תקליטים?

ברור. יש הרבה מקרים של גניזות הקלטות לתקליטים, כשאחד האמנים הישראליים הבולטים בתחום גניזת תקליטים היה שלמה ארצי. למשל, בסוף הקלטת התקליט “תרקוד”, בשנת 1984, החליט שלמה שחצי מהשירים לא מתאימים לצאת לאור והורה לגנוז את התוצאה. חברת התקליטים הבינה שהמותג “שלמה ארצי” הוא שם חם בקטלוג התקליטים שלה ובלעה את הרוק. התקליט “תרקוד” יצא לחנויות בגרסה שונה מהתכנון המקורי והיה ברור לשלמה ולחברת התקליטים שהרווחים יתחילו להיראות רק לאחר כיסוי החובות הגדולים, עם מכירת 20,000 תקליטים. התקליט אכן הגיע לדרגות מכירה גבוהות, כיסה את החובות, וכל שנותר הוא לדמיין כיצד היה אמור להישמע התקליט המקורי.

גם בוב דילן גנוז? הנה בראשי פרקים

  • 12 באפריל 1963, קרנגי הול בניו יורק. בוב דילן מופיע על הבמה.
  • בקהל יש כ-900 איש. הרבה יותר קהל ממה שהוא היה רגיל לו עד אז.
  • חברת התקליטים “קולומביה” מקליטה את הצלילים לתקליט בהופעה.
  • התקליט נועד לצאת ברגע שלבוב דילן לא יהיה מספיק חומר לתקליט חדש.
  • התקליט תוכנן בסוף לצאת בחג המולד של 1964, תחת השם “בוב דילן בקונצרט”.
  • סליל ההקלטה נותר במחסן. התקליט לא יצא לאור.
תקליטים גנוזים
התקליט השחור של פרינס ו"נברסקה" של ברוס ספרינגסטין

כיצד תקליט גנוז צץ פתאום כך לפתע?

פרינס כנראה גנז יותר תקליטים ממה שבסופו של דבר הוא הוציא לאורך הקריירה שלו, אבל הסיבה שלו לנסיגה מהתקליט השחור (שנקרא כך לפי עטיפתו וגם תוכנו) הופכת אותו לשם דבר. הוא השתכנע שהתקליט הוא “ישות מרושעת” ודרש לגנוז אותו, שבוע בלבד לפני צאתו לחנויות התקליטים. הדבר המם את מעריציו שציפו לו בשקיקה והיו בטוחים שזו בדיחה רעה או שמא חלום רע. רוב שמונת השירים שלו הוקלטו בכלל למסיבת יום הולדת שערך פרינס למתופפת שלו, שילה אי, בסוף 1987. “זה אף פעם לא היה מיועד להיות תקליט”, אמרה סוזן רוג’רס, טכנאית האולפן של פרינס משנת 1983 עד 1987. “רק רצינו דברים לרקוד איתם במסיבה”.

מאוחר יותר גילה פרינס לרולינג סטון, “כעסתי הרבה אז”, והוסיף כי הלך הרוח שלו בא לידי ביטוי בתקליט השחור, שרבים משיריו יצרו את החומר הכי חשוף ומיני שהוא עשה. החלטתו קיבלה תפנית כשנקלע לחוויה שבה ראה את המילה “אלוהים” מרחפת מעליו בשדה – מספיק כדי לשכנע אותו לגנוז, להקליט ולשחרר במקום זה את התקליט LOVESEXY (עם עטיפה שערורייתית לא פחות בזמנו). אפילו קליפ הוידאו לסינגל המוביל של התקליט החלופי, ALPHABET ST, בא לקהל עם המסר, “אל תקנו את התקליט השחור. אני מצטער”.

התקליט השחור הוא מהנחשקים יותר בהיסטוריה של עולם הפופ. חברת התקליטים של האחים וורנר הדפיסה כ-500,000 עותקים ממנו, בסוף 1987, אבל הורתה להשמיד את כל התקליטים ברגע שפרינס החליט לפתע כי כך.

“זה בקלות אחד התקליטים הנדירים בעולם”, אמר ג’ף גולד, סגן נשיא לשעבר של חברת האחים וורנר. לכן גולד היה סקפטי מאד, בשנת 2017, כשקיבל פניה במייל ששאלה לגבי ערכו של תקליט שחור מקורי במצב מינט (כלומר, מעולה). “מטבע הדברים הנחתי שזה תקליט זיוף”, הוא אמר, “אבל כתבתי תגובה מנומסת בחזרה, כי אי אפשר לדעת אם זה אמיתי. עד אז קיבלתי הצעות של זה עם תקליטים לא אותנטיים”. אבל ברגע שהוא הבין שהוא מתכתב עם מישהו שהוא זכר מימי עבודתו באחים וורנר (שהוא לא רצה לחשוף את שמו), הוא ידע שמדובר בפריט מקורי. “לא האמנתי”, הוא אמר. “בתוך כמה דקות דיברנו בטלפון בפעם הראשונה מזה שנים רבות”.

התברר שבתו של האיש קנתה אז את הפטיפון הראשון שלה וביקשה ממנו לשלוח לה כמה תקליטים. הוא הסתכל בכמה קופסאות תקליטים שהיו בארון במשך 25 שנה ונתקל בשני קרטונים אטומים של האחים וורנר. בפנים היו חמישה עותקים של התקליט השחור של פרינס במצב בתולי.

שלושה תקליטים שחורים נשלחו לגולד, שהיה אז בעליה של חנות תקליטים, כדי למכור כל אחד ב-15,000 דולר. “מכרתי את התקליט הראשון בשיחת טלפון קצרה ללקוח”, הוא אמר. “אני מנחש שהתקליטים האחרים יימכרו מהר מאוד”.

הנה גם ברוס – גונז ללא היסוס

התקליט “נברסקה”, של ברוס ספרינגסטין משנת 1982, נחשב לתקליט מופת אקוסטי שלא רחוק משלמות מוחלטת, אבל אפילו תקליט זה לא הצליח לגרום לגרסה חשמלית של שיריו לעבוד. התקליט האקוסטי שאנו מכירים ואוהבים היה במקור רק גרסת טיוטה שברוס תיכנן להקליט עם להקת הליווי הקבועה שלו, אי סטריט באנד. עם זאת, התוצאה החשמלית הסופית, שהוקלטה באפריל ומאי 1982 באולפני היט פאקטורי בניו יורק, נותרה במחבוא.

“חברי הלהקה פסלו את מילות השירים”, אמר ספרינגסטין. “זה לא עבד. הלהקה נכנסה ובאופן כללי עשתה רעש, בעוד שהמילים של שירי התקליט רצו לקבל שקט. אז העדפתי להוציא את התקליט רק איתי”.

המתופף, מקס וויינברג: “האי סטריט באנד אכן הקליטה את כל שירי התקליט ‘נברסקה’, וזה היה מדהים. הכל נשמע מחוספס ונהדר, אבל זה לא מה שברוס רצה לשחרר. יש תקליט של להקה מלאה עושה את ‘נברסקה’ וכל השירים האלו נמצאים במחסן איפשהו”.

מים גנוזים ימתקו? – על תקליטים שלא יצאו | תוכן עניינים

השארת תגובה